Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning; Thérèse H. Britton; 2019
Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning; Thérèse H. Britton; 2019

Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning

av Thérèse H. Britton

  • Utgiven: 2019
  • ISBN: 9789177978473
  • Sidor: 304 st
  • Förlag: Stockholm University
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

I den här religionsdidaktiska avhandlingen undersöks hur perspektiv av levd religion, det vill säga religiositet som den kommer till uttryck i människors liv, kan föras in i religionskunskapsundervisningen. Avhandlingen bidrar med kunskap om hur en studiebesöksorienterad undervisning kan bidra till elevers förståelser av levd religion. Genom ett nära samarbete med en högstadielärare har en undervisningssekvens om buddhistisk tradition i religionskunskap designats och genomförts. Tre för studien utvecklade religionsdidaktiska verktyg undersöks i relation till hur de bidrar till elevers förståelser av levd religion. Några religionsdidaktiska områden som aktualiseras och diskuteras i avhandlingen är klassrummet som safe space, självreflexivitet samt gränser för vilka aktiviteter som ryms inom icke-konfessionell religionsundervisning. I studien identifieras elevförståelser som både möjliggör och hindrar förståelser av levd religion och diskussioner förs om hur undervisning kan förhålla sig till dessa. Avhandlingen vänder sig till verksamma och blivande religionskunskapslärare, de som arbetar med ämnets styrdokument samt till det religionsdidaktiska forskningsfältet. En förhoppning är att studien även ska uppmuntra till nya angreppssätt för undervisningsutvecklande samarbetsprojekt mellan akademin och lärarprofessionen. Thérèse H. Britton är gymnasielektor och undervisar i svenska och religionskunskap. Hon arbetar även med professionsutveckling för religionskunskapslärare. Forskningsintressen är studiebesök och levd religion i religionskunskapsundervisningen. Detta är en doktorsavhandling i ämnesdidaktik med inriktning mot de humanistiska ämnenas didaktik vid Stockholms universitet 2019.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning (2019)

I november 2019 släpptes boken Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning skriven av Thérèse H. Britton. Den är skriven på svenska och består av 304 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Stockholm University.

Köp boken Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning på Studentapan och spara pengar.

Referera till Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning

Harvard

Britton, T. H. (2019). Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning. Stockholm University.

Oxford

Britton, Thérèse H., Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning (Stockholm University, 2019).

APA

Britton, T. H. (2019). Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning. Stockholm University.

Vancouver

Britton TH. Att möta det levda : möjligheter och hinder för förståelse av levd religion i en studiebesöksorienterad religionskunskapsundervisning. Stockholm University; 2019.

Köp boken

Helt ny

199 kr