Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter; Olof Johansson, Lars Svedberg; 2024
Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter; Olof Johansson, Lars Svedberg; 2024

Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter Upplaga 4

av Olof Johansson, Lars Svedberg

  • Upplaga: 4e upplagan
  • Utgiven: 2024
  • ISBN: 9789151110974
  • Sidor: 240 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Forskning visar att rektorer har en avgörande betydelse för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. I en lekmans öron kan det förefalla enkelt, men givet olika målkonflikter och logikträngsel är det en kvalificerad uppgift som ska genomföras så att det når elever, barn, förskolor och klassrum.  Boken belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, styrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans styrning, legala förutsättningar och dess demokratiuppdrag. Del två belyser olika perspektiv på skolledarskap och pedagogisk ledning inom utbildning.  Denna fjärde upplaga av Att leda mot skolans mål är grundligt reviderad och uppdaterad med aktuell forskning. Boken består av 16 kapitel, varav 6 är helt nya och övriga är omarbetade och aktualiserade. En rad nya författare bidrar med aktuella ämnen och infallsvinklar som till exempel elevhälsa och vuxenutbildning. Gemensamt för texterna är att de bidrar med förståelse och praktisk kunskap i relation till skolans likvärdighet, relationen mellan ansvar och befogenheter och hur det påverkar rektorers beslutsfattande.  Olof Johansson är senior professor i statsvetenskap och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och är verksam vid Karlstads universitet. Bland bokens övriga författare finns forskare och praktiker inom skilda ämnesområden, som alla har anknytning till uppdraget att leda skola.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter (2024)

I september 2024 släpptes boken Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter skriven av Olof Johansson, Lars Svedberg. Det är den 4e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 240 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter på Studentapan och spara pengar.

Finns i 4 upplagor

Referera till Att leda mot skolans mål : vägval och möjligheter (Upplaga 4)

Harvard

Johansson, O. & Svedberg, L. (2024). Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter. 4:e uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

Johansson, Olof & Svedberg, Lars, Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter, 4 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2024).

APA

Johansson, O., & Svedberg, L. (2024). Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter (4:e uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

Johansson O, Svedberg L. Att leda mot skolans mål  : vägval och möjligheter. 4:e uppl. Gleerups Utbildning AB; 2024.
Begagnad bok från 429 kr
Upplaga 3 finns tillgänglig som begagnad.

Alla upplagor

Köp boken

Helt ny

702 kr