Problembaserad skolutveckling (PBS) handlar om att i och utifrån vardagsverksamheten, åstadkomma lärprocesser som är meningsskapande och förståelsefördjupande för såväl elever som lärare och skolledare. I den lärandeorienterade skolan arbetar man med att utveckla den egna lärförmångan så att verksamheten och problemhanteringen bygger på de kunskaper som vuxit fram i lärprocessen där lärarna och skolledare är huvudaktörer i kunskapsbildningen om lärande och undervisning.
Ett PBS-perspektiv på skolutveckling innebär att vi försöker förstå oss på vilka faktorer som är betydelsefulla på varje enskild skolenhet när det gäller att få en så hög kvalitet som möjligt i barns och ungdomars lärprocesser. Utifrån ett PBS-perspektiv är varje skola en meningsskapande arena där medarbetare gemensamt lär och skapar mening i vardagens händelseflöde som blir vägledande för hur man hanterar problem och fattar beslut.
I denna skrift summeras ett antal erfarenheter, slutsatser och lärdomar från lärgruppsarbete som kan vara till hjälp för dem som deltar i lärande om lärande och undervisning och för de lärledare som tagit på sig ett extra ansvar för att hjälpa till med lärprocessen.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker