Yrkesutbildning på undantag? - Att bryta den låga attraktionskraften; Alexandru Panican, Kenneth Abrahamsson, Ingrid Berglund, Camilla Gåfvels, Anders Hallqvist, Carina Hjelmér, Robert Höghielm, Katarina Kärnebro, Kerstin Littke, Fay Lundh Nilsson, Anders Nilsson, Jonas Olofsson, Daniel Persson Thunqvist, Maria Terning, Helena Tsagalidis, Eskil Wadensjö; 2020
5+ säljare

Yrkesutbildning på undantag? - Att bryta den låga attraktionskraften Upplaga 1

av Alexandru Panican, Kenneth Abrahamsson, Ingrid Berglund, Camilla Gåfvels, Anders Hallqvist
m.fl.
2011 är ett viktigt år för den svenska gymnasieutbildningen. Genom en omfattande gymnasiereform, förkortad GY11, sjösattes den nya gymnasieskolan. Genom GY11 skulle yrkesutbildningarna lägga större betoning på yrkesämnena, ha karaktären av färdigutbildning, avslutas med en yrkesexamen samt bli mer avnämarstyrda och präglade av arbetslivets behov. Förhoppningen var att yrkesutbildningarna skulle bli mer attraktiva, fler elever skulle välja denna utbildningsform för att möta arbetslivets efterfrågan på kompetent arbetskraft. Yrkesutbildningens attraktionskraft utgör en avgörande faktor i förhållande till Sveriges tilltagande matchningsproblem. Med matchningsproblem menas att företag inte hittar arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som det finns arbetslösa, framför allt unga arbetslösa, i behov av ett jobb för sin försörjning. Det kommer att saknas upp till 100 000 gymnasialt yrkesutbildade år 2025. Samtidigt har attraktionskraften för yrkesutbildningar minskat sedan gymnasiereformen, tvärtemot de ambitioner som har funnits med GY11.

Bidragen i denna antologi utgår från följande tre frågor:

• Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?

• Hur kan yrkesutbildningens låga attraktionskraft förklaras och/eller begripliggöras?

• Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?

I antologin medverkar forskare med olika disciplintillhörighet med intresse för gymnasial yrkesutbildning.
2011 är ett viktigt år för den svenska gymnasieutbildningen. Genom en omfattande gymnasiereform, förkortad GY11, sjösattes den nya gymnasieskolan. Genom GY11 skulle yrkesutbildningarna lägga större betoning på yrkesämnena, ha karaktären av färdigutbildning, avslutas med en yrkesexamen samt bli mer avnämarstyrda och präglade av arbetslivets behov. Förhoppningen var att yrkesutbildningarna skulle bli mer attraktiva, fler elever skulle välja denna utbildningsform för att möta arbetslivets efterfrågan på kompetent arbetskraft. Yrkesutbildningens attraktionskraft utgör en avgörande faktor i förhållande till Sveriges tilltagande matchningsproblem. Med matchningsproblem menas att företag inte hittar arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som det finns arbetslösa, framför allt unga arbetslösa, i behov av ett jobb för sin försörjning. Det kommer att saknas upp till 100 000 gymnasialt yrkesutbildade år 2025. Samtidigt har attraktionskraften för yrkesutbildningar minskat sedan gymnasiereformen, tvärtemot de ambitioner som har funnits med GY11.

Bidragen i denna antologi utgår från följande tre frågor:

• Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?

• Hur kan yrkesutbildningens låga attraktionskraft förklaras och/eller begripliggöras?

• Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?

I antologin medverkar forskare med olika disciplintillhörighet med intresse för gymnasial yrkesutbildning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144125657
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 526 st
2011 är ett viktigt år för den svenska gymnasieutbildningen. Genom en omfattande gymnasiereform, förkortad GY11, sjösattes den nya gymnasieskolan. Genom GY11 skulle yrkesutbildningarna lägga större betoning på yrkesämnena, ha karaktären av färdigutbildning, avslutas med en yrkesexamen samt bli mer avnämarstyrda och präglade av arbetslivets behov. Förhoppningen var att yrkesutbildningarna skulle bli mer attraktiva, fler elever skulle välja denna utbildningsform för att möta arbetslivets efterfrågan på kompetent arbetskraft. Yrkesutbildningens attraktionskraft utgör en avgörande faktor i förhållande till Sveriges tilltagande matchningsproblem. Med matchningsproblem menas att företag inte hittar arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som det finns arbetslösa, framför allt unga arbetslösa, i behov av ett jobb för sin försörjning. Det kommer att saknas upp till 100 000 gymnasialt yrkesutbildade år 2025. Samtidigt har attraktionskraften för yrkesutbildningar minskat sedan gymnasiereformen, tvärtemot de ambitioner som har funnits med GY11.

Bidragen i denna antologi utgår från följande tre frågor:

• Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?

• Hur kan yrkesutbildningens låga attraktionskraft förklaras och/eller begripliggöras?

• Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?

I antologin medverkar forskare med olika disciplintillhörighet med intresse för gymnasial yrkesutbildning.
2011 är ett viktigt år för den svenska gymnasieutbildningen. Genom en omfattande gymnasiereform, förkortad GY11, sjösattes den nya gymnasieskolan. Genom GY11 skulle yrkesutbildningarna lägga större betoning på yrkesämnena, ha karaktären av färdigutbildning, avslutas med en yrkesexamen samt bli mer avnämarstyrda och präglade av arbetslivets behov. Förhoppningen var att yrkesutbildningarna skulle bli mer attraktiva, fler elever skulle välja denna utbildningsform för att möta arbetslivets efterfrågan på kompetent arbetskraft. Yrkesutbildningens attraktionskraft utgör en avgörande faktor i förhållande till Sveriges tilltagande matchningsproblem. Med matchningsproblem menas att företag inte hittar arbetssökande med rätt kompetens samtidigt som det finns arbetslösa, framför allt unga arbetslösa, i behov av ett jobb för sin försörjning. Det kommer att saknas upp till 100 000 gymnasialt yrkesutbildade år 2025. Samtidigt har attraktionskraften för yrkesutbildningar minskat sedan gymnasiereformen, tvärtemot de ambitioner som har funnits med GY11.

Bidragen i denna antologi utgår från följande tre frågor:

• Vad vet vi om den gymnasiala yrkesutbildningens attraktionskraft?

• Hur kan yrkesutbildningens låga attraktionskraft förklaras och/eller begripliggöras?

• Vad bör göras framöver för att öka yrkesutbildningens attraktionskraft?

I antologin medverkar forskare med olika disciplintillhörighet med intresse för gymnasial yrkesutbildning.
Begagnad bok
259 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
259 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar