Handledning av studenter och yrkesutövare i olika yrken har som överordnat mål att utveckla eller vidareutveckla den professionella kompetensen. Denna kompetens kan sägas bestå av tre huvudkomponenter. Den kognitiva komponenten innebär kunskaper, förståelse och insikt. Den affektiva komponenten har med värden, hållningar och känslor att göra och den handlingsrelaterade innebär olika typer av färdigheter, t.ex. samarbetsförmåga och kommunikationsfärdigheter.
Boken bygger på teorier om konfluent pedagogik, gestalthandledning och psykosyntes. Förutom att detta teoretiska fundament blir belyst i förhållande till handledning i funktionsorienterade ämnen och yrken, ges det en grundlig redogörelse för begreppet handledning. Boken beskriver praktiska infallsvinklar på handledning som tar sikte på att vidareutveckla den professionella kompetensen.
Bokens målgrupp är studenter och yrkesutövare i olika yrken inom sjukvården, den sociala sektorn och skolväsendet.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker