spara 35%
5 säljare
Vägledarens val – Teori och metod i aktion Upplaga 1
Nu kommer en ny bok av Leif Andergren. Efter böckerna ”Samtala” och ”Vägleda” följer nu boken Vägledarens val – teori och metod i aktion. Här går Leif djupare in i ämnet och tar med ett nytt grepp sig an frågan ”Vad händer i vägledaren under vägledningsprocessen?”. Genom att använda sig av beskrivande samtal/dialoger mellan sig själv och fingerade sökande vill Leif på ett tydligt sätt peka på vad som händer i vägledarens ”svarta låda” och vad som de facto händer i en vägledningssituation. Genom dialogerna vill Leif ge läsaren svar på frågor som tidigare varit obesvarade: Hur går vägledning till? Varför gör vägledaren det den gör? Kan jag ge en hemuppgift till en vuxen person? På vilket sätt kan den sökandes situation bli mest tydlig? Hur hittar den sökande sin egenkraft? I SAMTALEN ÄR DESSA PERSONER SÖKANDE • Samir (34 år) är asylsökande som är nyanländ från en krigszon. • Thomas (22 år) har suttit hemma framför datorn i mer än tre år. • Amina (15 år) är grundskoleelev. • Maria (43 år) har just blivit uppsagd från arbetet. • Pontus (17 år) har Aspergerdiagnos. • Ahmet (15 år) är ensamkommande flyktingbarn. • Johanna (25 år) har en lång period av drogmissbruk bakom sig. • Emma (33 år) upplever sig begränsad av sin sociala situation. SÅ HÄR SER SAMTALEN/DIALOGERNA UT Samtliga samtal följer Leifs egen Etappmodell som även bekrivs i ett eget inledningskapitel. I samtalen agerar Leif vägledare inom olika verksamheter och möter vägledningssökande i ett introduktionssamtal. Han har varierande förhandsinformation om de sökande och genomför introduktionssamtal med samtliga. Utifrån introduktionssamtalet bestämmer han sedan hur den fortsatta individuella vägledningsprocessen bör se ut för var och en. Vid varje samtal presenteras tänkbara aktiviteter som rimligen (enligt Leifs uppfattning) skulle kunna genomföras vid varje givet tillfälle i
den individuella vägledningsprocessen. Dessa
aktiviteter baserar Leif på teorier och metoder som han nämner och
ibland redovisar övergripande. Av de tänkbara aktiviteterna
argumenterar Leif för de som han väljer att genomföra. Han fortsätter sedan på samma sätt genom hela vägledningsprocessen. För någon
av de sökande följer vi hela vägledningsprocessen och för övriga
valda delar. ANALYSERANDE AVSNITT – Vägledarens val Varvat med samtalen kommer insprängda avsnitt kallade ”Vägledarens val”. Här reflekterar Leif över de val han själv som vägledare gjort i den just beskrivna dialogen och berättar också varför han valt som han har gjort. Han pekar även på andra alternativa val samt analyserar fördelar och nackdelar med dessa. VÄGLEDAREN GÖR SKILLNAD Leif är av uppfattningen att vem du är som vägledare är en viktigt faktor i själva vägledningsprocessen. Att bli medveten om dig själv som vägledare och dina val gör att du bättre kan använda dig själv som redskap i själva vägledningsprocessen och att detta i sin tur kan göra positiv skillnad. Detta sätt att diskutera vägledning ger dig som läsare möjligheten att reflektera över hur du själv skulle göra i motsvarande situation. Ur din egen reflektion föds ditt eget lärande. Ur detta föds din egen praktiska yrkesteori. Roligare, nya sätt att tänka, vitaliserande, tydliggörande av yrkesrollen… Boken är ingen manual eller lathund. Förhoppningen är att din läsning av boken och dina reflektioner utifrån detta ger dig möjligheten att bli en ännu bättre vägledare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789198187847
Förlag: Tremedia i Borås
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 256 st
Nu kommer en ny bok av Leif Andergren. Efter böckerna ”Samtala” och ”Vägleda” följer nu boken Vägledarens val – teori och metod i aktion. Här går Leif djupare in i ämnet och tar med ett nytt grepp sig an frågan ”Vad händer i vägledaren under vägledningsprocessen?”. Genom att använda sig av beskrivande samtal/dialoger mellan sig själv och fingerade sökande vill Leif på ett tydligt sätt peka på vad som händer i vägledarens ”svarta låda” och vad som de facto händer i en vägledningssituation. Genom dialogerna vill Leif ge läsaren svar på frågor som tidigare varit obesvarade: Hur går vägledning till? Varför gör vägledaren det den gör? Kan jag ge en hemuppgift till en vuxen person? På vilket sätt kan den sökandes situation bli mest tydlig? Hur hittar den sökande sin egenkraft? I SAMTALEN ÄR DESSA PERSONER SÖKANDE • Samir (34 år) är asylsökande som är nyanländ från en krigszon. • Thomas (22 år) har suttit hemma framför datorn i mer än tre år. • Amina (15 år) är grundskoleelev. • Maria (43 år) har just blivit uppsagd från arbetet. • Pontus (17 år) har Aspergerdiagnos. • Ahmet (15 år) är ensamkommande flyktingbarn. • Johanna (25 år) har en lång period av drogmissbruk bakom sig. • Emma (33 år) upplever sig begränsad av sin sociala situation. SÅ HÄR SER SAMTALEN/DIALOGERNA UT Samtliga samtal följer Leifs egen Etappmodell som även bekrivs i ett eget inledningskapitel. I samtalen agerar Leif vägledare inom olika verksamheter och möter vägledningssökande i ett introduktionssamtal. Han har varierande förhandsinformation om de sökande och genomför introduktionssamtal med samtliga. Utifrån introduktionssamtalet bestämmer han sedan hur den fortsatta individuella vägledningsprocessen bör se ut för var och en. Vid varje samtal presenteras tänkbara aktiviteter som rimligen (enligt Leifs uppfattning) skulle kunna genomföras vid varje givet tillfälle i
den individuella vägledningsprocessen. Dessa
aktiviteter baserar Leif på teorier och metoder som han nämner och
ibland redovisar övergripande. Av de tänkbara aktiviteterna
argumenterar Leif för de som han väljer att genomföra. Han fortsätter sedan på samma sätt genom hela vägledningsprocessen. För någon
av de sökande följer vi hela vägledningsprocessen och för övriga
valda delar. ANALYSERANDE AVSNITT – Vägledarens val Varvat med samtalen kommer insprängda avsnitt kallade ”Vägledarens val”. Här reflekterar Leif över de val han själv som vägledare gjort i den just beskrivna dialogen och berättar också varför han valt som han har gjort. Han pekar även på andra alternativa val samt analyserar fördelar och nackdelar med dessa. VÄGLEDAREN GÖR SKILLNAD Leif är av uppfattningen att vem du är som vägledare är en viktigt faktor i själva vägledningsprocessen. Att bli medveten om dig själv som vägledare och dina val gör att du bättre kan använda dig själv som redskap i själva vägledningsprocessen och att detta i sin tur kan göra positiv skillnad. Detta sätt att diskutera vägledning ger dig som läsare möjligheten att reflektera över hur du själv skulle göra i motsvarande situation. Ur din egen reflektion föds ditt eget lärande. Ur detta föds din egen praktiska yrkesteori. Roligare, nya sätt att tänka, vitaliserande, tydliggörande av yrkesrollen… Boken är ingen manual eller lathund. Förhoppningen är att din läsning av boken och dina reflektioner utifrån detta ger dig möjligheten att bli en ännu bättre vägledare.
419 kr636 krSpara 217 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.