endast ny
Uppföljning och utvärdering av förskolans undervisning - Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet Upplaga 1
För att avgöra kvaliteten på undervisningen måste förskolepersonalen följa upp lärandet i barngruppen. På så sätt kan man avgöra vad nästa steg i undervisningen ska vara. Förskolans undervisning behöver också utvärderas: Vilka läroplansområden har undervisningen lyckats med och vilka behöver utvecklas? Sammantaget är detta kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet.
Vad är att följa upp till skillnad från att utvärdera? Hur blir uppföljningen och utvärderingen relevant och tillförlitlig? Vilka processer är lämpliga för att vidareutveckla förskoleverksamheten? Hur kan uppföljning och utvärdering användas i kommunikationen med vårdnadshavare? Boken växlar mellan teoretiska ramar och praktiska exempel från verksamheter som utvecklat olika verktyg eller arbetsmetoder.
Förskolans pedagogiska personal, rektorer och huvudmän erbjuds stödstrukturer för utvecklingsarbete i arbetslag, på förskolan och i ledningsgrupper. Varje kapitel avslutas med frågor som underlag för individuell reflektion och gemensam diskussion samt en workshop som kan genomföras för att utveckla förståelse för området.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144159911
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 157 st
För att avgöra kvaliteten på undervisningen måste förskolepersonalen följa upp lärandet i barngruppen. På så sätt kan man avgöra vad nästa steg i undervisningen ska vara. Förskolans undervisning behöver också utvärderas: Vilka läroplansområden har undervisningen lyckats med och vilka behöver utvecklas? Sammantaget är detta kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet.
Vad är att följa upp till skillnad från att utvärdera? Hur blir uppföljningen och utvärderingen relevant och tillförlitlig? Vilka processer är lämpliga för att vidareutveckla förskoleverksamheten? Hur kan uppföljning och utvärdering användas i kommunikationen med vårdnadshavare? Boken växlar mellan teoretiska ramar och praktiska exempel från verksamheter som utvecklat olika verktyg eller arbetsmetoder.
Förskolans pedagogiska personal, rektorer och huvudmän erbjuds stödstrukturer för utvecklingsarbete i arbetslag, på förskolan och i ledningsgrupper. Varje kapitel avslutas med frågor som underlag för individuell reflektion och gemensam diskussion samt en workshop som kan genomföras för att utveckla förståelse för området.
339 kr356 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.