Unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar : en kunskapsöversikt Upplaga 1
Psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar är allt vanligare hos unga, men det råder fortfarande ett tabu kring att diskutera psykisk hälsa. Varför är det så, och vad har forskningen att säga om denna trend? Författaren har granskat den omfattande forskningen inom detta område och presenterar på ett tillgängligt sätt sina insikter och kunskaper om denna viktiga och samtida samhällsutmaning i denna bok.
Boken inleds med författarens egna hjärtskärande erfarenheter av sin dotters psykiska ohälsa, självskadebeteende och självmord. Därefter följer en organiserad och pedagogisk presentation av den aktuella forskningen på området, vilket ger stöd och kunskap till alla som i sin yrkesroll kommer i kontakt med unga som kämpar med psykisk ohälsa och självskadebeteende.
Boken riktar sig till studenter på socionom- och psykologprogrammen, samt andra utbildningar inom bland annat socialpsykologi. Dessutom är den användbar för de yrkesverksamma inom socialt arbete.
Sagt om boken
"Denna bok om unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar behövs. Detta på grund av den växande andel ungdomar som mår psykiskt dåligt, men också utifrån det ambitiösa helhetsperspektiv som bokens författare anlägger. Boken inleds starkt med en berättelse om författarens egna smärtsamma erfarenhet av en älskad dotters självmord. Den kunskapsgenomgång som följer ger redskap för förebyggande och åtgärdande arbete på bred front. Boken belyser alltifrån teorier om hur den psykiska ohälsan kan förstås till forskning om stödåtgärder, anhörigas och drabbades situation och behov samt förutsättningar hos olika samhälleliga aktörer att ge stöd och hjälp. Inte minst klargörs och diskuteras behovet av samverkan och att tydliggöra ansvar för förebyggande insatser för denna målgrupp. Boken bör med fördel kunna användas i såväl utbildning som i direkt vardagligt arbete med ungdomar, av alla aktörer som kommer i kontakt med målgruppen inom vård, skola och socialtjänst. Jag vill även rekommendera den som ett underlag för gemensamt utvecklingsarbete kring samverkan mellan dessa aktörer." Åsa Backlund, fil.dr och lektor i socialt arbete, Stockholms universitet.
Psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar är allt vanligare hos unga, men det råder fortfarande ett tabu kring att diskutera psykisk hälsa. Varför är det så, och vad har forskningen att säga om denna trend? Författaren har granskat den omfattande forskningen inom detta område och presenterar på ett tillgängligt sätt sina insikter och kunskaper om denna viktiga och samtida samhällsutmaning i denna bok.
Boken inleds med författarens egna hjärtskärande erfarenheter av sin dotters psykiska ohälsa, självskadebeteende och självmord. Därefter följer en organiserad och pedagogisk presentation av den aktuella forskningen på området, vilket ger stöd och kunskap till alla som i sin yrkesroll kommer i kontakt med unga som kämpar med psykisk ohälsa och självskadebeteende.
Boken riktar sig till studenter på socionom- och psykologprogrammen, samt andra utbildningar inom bland annat socialpsykologi. Dessutom är den användbar för de yrkesverksamma inom socialt arbete.
Sagt om boken
"Denna bok om unga med psykisk ohälsa, självskadebeteende och självmordstankar behövs. Detta på grund av den växande andel ungdomar som mår psykiskt dåligt, men också utifrån det ambitiösa helhetsperspektiv som bokens författare anlägger. Boken inleds starkt med en berättelse om författarens egna smärtsamma erfarenhet av en älskad dotters självmord. Den kunskapsgenomgång som följer ger redskap för förebyggande och åtgärdande arbete på bred front. Boken belyser alltifrån teorier om hur den psykiska ohälsan kan förstås till forskning om stödåtgärder, anhörigas och drabbades situation och behov samt förutsättningar hos olika samhälleliga aktörer att ge stöd och hjälp. Inte minst klargörs och diskuteras behovet av samverkan och att tydliggöra ansvar för förebyggande insatser för denna målgrupp. Boken bör med fördel kunna användas i såväl utbildning som i direkt vardagligt arbete med ungdomar, av alla aktörer som kommer i kontakt med målgruppen inom vård, skola och socialtjänst. Jag vill även rekommendera den som ett underlag för gemensamt utvecklingsarbete kring samverkan mellan dessa aktörer." Åsa Backlund, fil.dr och lektor i socialt arbete, Stockholms universitet.