Kommunikation - Samtal och bemötande i vården Upplaga 3
Kommunikation står i centrum för all vårdverksamhet, och idag är efterfrågan på praktiska kunskaper i kommunikation högre än någonsin. Det är en allmän uppfattning att just kommunikation och bemötande utgör några av de mest utmanande aspekterna inom hälso- och sjukvårdsarbete. Kliniska erfarenheter och vetenskapliga studier understryker att både patienter och deras anhöriga högt värderar kvaliteten på kommunikation och bemötande. En rad undersökningar har visat att effektiv kommunikation är avgörande för att uppnå optimal vårdkvalitet, med avseende på säkerhet, patientnöjdhet och de bästa möjliga resultaten i behandling och omvårdnad.
I denna tredje utgåva av boken presenteras fem nytillkomna kapitel, medan de befintliga kapitlen har genomgått omfattande revision och uppdateringar. Boken delas in i två huvuddelar: den första delen täcker grundläggande aspekter av kommunikation inom vården, som patienters sårbarhet, personcentrerad vård, genusfrågor, maktrelationer, samt hur patienter och närstående kan uppfatta vårdgivare och vice versa. Den andra delen fokuserar på specifika kommunikationssituationer såsom samtal om läkemedel, kommunikation med barn och föräldrar, användning av tolk, och hur man samtalar med patienter som lider av cancer eller befinner sig i palliativ vård. Dessutom behandlas ämnen som mångkulturella vårdmöten och kommunikation med psykiskt traumatiserade personer.
Boken vänder sig till både nuvarande och blivande yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården. Den är särskilt användbar i utbildningssammanhang för sjuksköterskor, både på grundnivå och avancerad nivå.
Kommunikation står i centrum för all vårdverksamhet, och idag är efterfrågan på praktiska kunskaper i kommunikation högre än någonsin. Det är en allmän uppfattning att just kommunikation och bemötande utgör några av de mest utmanande aspekterna inom hälso- och sjukvårdsarbete. Kliniska erfarenheter och vetenskapliga studier understryker att både patienter och deras anhöriga högt värderar kvaliteten på kommunikation och bemötande. En rad undersökningar har visat att effektiv kommunikation är avgörande för att uppnå optimal vårdkvalitet, med avseende på säkerhet, patientnöjdhet och de bästa möjliga resultaten i behandling och omvårdnad.
I denna tredje utgåva av boken presenteras fem nytillkomna kapitel, medan de befintliga kapitlen har genomgått omfattande revision och uppdateringar. Boken delas in i två huvuddelar: den första delen täcker grundläggande aspekter av kommunikation inom vården, som patienters sårbarhet, personcentrerad vård, genusfrågor, maktrelationer, samt hur patienter och närstående kan uppfatta vårdgivare och vice versa. Den andra delen fokuserar på specifika kommunikationssituationer såsom samtal om läkemedel, kommunikation med barn och föräldrar, användning av tolk, och hur man samtalar med patienter som lider av cancer eller befinner sig i palliativ vård. Dessutom behandlas ämnen som mångkulturella vårdmöten och kommunikation med psykiskt traumatiserade personer.
Boken vänder sig till både nuvarande och blivande yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården. Den är särskilt användbar i utbildningssammanhang för sjuksköterskor, både på grundnivå och avancerad nivå.