Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker