Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs; Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut; 1999
Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs; Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut; 1999

Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs

av Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut

  • Utgiven: 1999
  • ISBN: 9789197364003
  • Sidor: 107 st
  • Förlag: Rinkeby Språkforskningsinstitut
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs (1999)

1999 släpptes boken Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs skriven av Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut. Den är skriven på svenska och består av 107 sidor. Förlaget bakom boken är Rinkeby Språkforskningsinstitut.

Köp boken Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs

Harvard

Axelsson, M. & språkforskningsinstitut, R. (1999). Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs. Rinkeby Språkforskningsinstitut.

Oxford

Axelsson, Monica & språkforskningsinstitut, Rinkeby, Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs (Rinkeby Språkforskningsinstitut, 1999).

APA

Axelsson, M., & språkforskningsinstitut, R. (1999). Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs. Rinkeby Språkforskningsinstitut.

Vancouver

Axelsson M, språkforskningsinstitut R. Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs. Rinkeby Språkforskningsinstitut; 1999.

Köp boken

95 kr