Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs; Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut; 1999
5+ säljare

Tvåspråkiga barn och skolframgång - mångfalden som resurs

av Monica Axelsson, Rinkeby språkforskningsinstitut
Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.
Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.
Utgiven: 1999
ISBN: 9789197364003
Förlag: Rinkeby Språkforskningsinstitut
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 107 st
Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.
Axelsson, Monica. Tvåspråkiga barn och skolframgång -mångfalden som resurs Rinkeby Språkforskningsinstitut. ca 170 sidor Boken presenterar några av de forskningsområden som Rinkeby Språkforskningsinstitut verkar inom. Monica Axelsson diskuterar teorier som har dominerat forskningen kring tvåspråklighet och minoriteters skolframgång. Margaret Obondo beskriver och analyserar hur den språkliga socialisationen sker i olika kulturer och de konsekvenser denna får för samspelet mellan hem och förskola/skola. Christina Rodell Olgac tar utifrån arbetet med särskildt romska och somaliska barn i en förberedelseklass upp ett interkulturellt perspektiv på undervisning. Susanne Benckert presenterar en modell för observation och bedömmning av yngre tvåspråkiga barns svenska. Shidrokh Namei redogör för en studie av ordförrådsutvecklingen på första och andraspråket hos tvåspråkiga persisktalande elever. Eija Kuyumcu gör en översikt av den forskning som gjorts om tvåspråkiga turkiska barns språkutveckling nationellt och internationellt. Författare till bokpresentationen: Christina Rodell Olgac.
Begagnad bok
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar