Tvära perspektiv : en skolkurators vardag, tankar och etik; Gunilla Jansson; 2018
endast ny

Tvära perspektiv : en skolkurators vardag, tankar och etik Upplaga 1

av Gunilla Jansson
Det som händer i samhället, händer i skolan. Hur påverkar, ytterst, politiska beslut vardagen för alla de elever som är inskrivna i våra skolor? Vilket eller vilka perspektiv skall man inta i mötet med den enskilda eleven eller gruppen? Skolan är komplex och det finns stora förväntningar från många håll gällande vad skolan skall hantera - skolan handlar inte bara om utbildning idag. Vi vet att den psykiska ohälsan ökar hos unga och unga vuxna idag och alla dessa vill, bör eller skall på ett eller annat sätt få sin rättighet till bildning eller utbildning tillgodosedd. HUR blir hjälp på bästa sätt? Hur kan de olika professionerna inom skolans organisation samverka för den enskildes eller gruppens bästa? Vad vi gör dagligen är det som i allmänna ordalag kallas för "beprövad erfarenhet". Vi skapar praktik av teorier. Mötet är alltid centralt och relationen det som bär. Detta gäller både elever, deltagare och arbetskamrater. Att tillsammans våga ha det kritiska ögat och ibland våga gå på tvärs för att nå målet. Boken vänder sig till studerande på socionomutbildningen, studerande inom lärarutbildningen, skolledare, personal inom Elevhälsan och intresserade politiker som fattar beslut i skolrelaterade frågor.
Det som händer i samhället, händer i skolan. Hur påverkar, ytterst, politiska beslut vardagen för alla de elever som är inskrivna i våra skolor? Vilket eller vilka perspektiv skall man inta i mötet med den enskilda eleven eller gruppen? Skolan är komplex och det finns stora förväntningar från många håll gällande vad skolan skall hantera - skolan handlar inte bara om utbildning idag. Vi vet att den psykiska ohälsan ökar hos unga och unga vuxna idag och alla dessa vill, bör eller skall på ett eller annat sätt få sin rättighet till bildning eller utbildning tillgodosedd. HUR blir hjälp på bästa sätt? Hur kan de olika professionerna inom skolans organisation samverka för den enskildes eller gruppens bästa? Vad vi gör dagligen är det som i allmänna ordalag kallas för "beprövad erfarenhet". Vi skapar praktik av teorier. Mötet är alltid centralt och relationen det som bär. Detta gäller både elever, deltagare och arbetskamrater. Att tillsammans våga ha det kritiska ögat och ibland våga gå på tvärs för att nå målet. Boken vänder sig till studerande på socionomutbildningen, studerande inom lärarutbildningen, skolledare, personal inom Elevhälsan och intresserade politiker som fattar beslut i skolrelaterade frågor.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789177652434
Förlag: Recito Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 210 st
Det som händer i samhället, händer i skolan. Hur påverkar, ytterst, politiska beslut vardagen för alla de elever som är inskrivna i våra skolor? Vilket eller vilka perspektiv skall man inta i mötet med den enskilda eleven eller gruppen? Skolan är komplex och det finns stora förväntningar från många håll gällande vad skolan skall hantera - skolan handlar inte bara om utbildning idag. Vi vet att den psykiska ohälsan ökar hos unga och unga vuxna idag och alla dessa vill, bör eller skall på ett eller annat sätt få sin rättighet till bildning eller utbildning tillgodosedd. HUR blir hjälp på bästa sätt? Hur kan de olika professionerna inom skolans organisation samverka för den enskildes eller gruppens bästa? Vad vi gör dagligen är det som i allmänna ordalag kallas för "beprövad erfarenhet". Vi skapar praktik av teorier. Mötet är alltid centralt och relationen det som bär. Detta gäller både elever, deltagare och arbetskamrater. Att tillsammans våga ha det kritiska ögat och ibland våga gå på tvärs för att nå målet. Boken vänder sig till studerande på socionomutbildningen, studerande inom lärarutbildningen, skolledare, personal inom Elevhälsan och intresserade politiker som fattar beslut i skolrelaterade frågor.
Det som händer i samhället, händer i skolan. Hur påverkar, ytterst, politiska beslut vardagen för alla de elever som är inskrivna i våra skolor? Vilket eller vilka perspektiv skall man inta i mötet med den enskilda eleven eller gruppen? Skolan är komplex och det finns stora förväntningar från många håll gällande vad skolan skall hantera - skolan handlar inte bara om utbildning idag. Vi vet att den psykiska ohälsan ökar hos unga och unga vuxna idag och alla dessa vill, bör eller skall på ett eller annat sätt få sin rättighet till bildning eller utbildning tillgodosedd. HUR blir hjälp på bästa sätt? Hur kan de olika professionerna inom skolans organisation samverka för den enskildes eller gruppens bästa? Vad vi gör dagligen är det som i allmänna ordalag kallas för "beprövad erfarenhet". Vi skapar praktik av teorier. Mötet är alltid centralt och relationen det som bär. Detta gäller både elever, deltagare och arbetskamrater. Att tillsammans våga ha det kritiska ögat och ibland våga gå på tvärs för att nå målet. Boken vänder sig till studerande på socionomutbildningen, studerande inom lärarutbildningen, skolledare, personal inom Elevhälsan och intresserade politiker som fattar beslut i skolrelaterade frågor.
Ny bok
213 kr224 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
213 kr224 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)