Tjänsteinnovation Upplaga 1
Servicesektorn är just nu motorn för ekonomisk tillväxt i Sverige: men vad är det exakt som expanderar och hur är det möjligt att företag som Spotify, Ikea eller King (Candy crush) på kort tid kan bli omfattande och högt värderade? Varför är svenska industriföretag som Ericsson, Tetra Pak eller SKF så fascinerade av tjänster? Och vad är det som får EU att investera 80 miljarder euro i tjänsteinnovation? Det handlar om en förväntan och optimism om framtiden, och övertygelsen att det är tjänsteinnovation som kommer att skapa välstånd för kommande generationer.
Denna bok förklarar vad en tjänsteinnovation innebär och hur man bör hantera det. Tjänsteinnovation baseras på det värde som skapas tillsammans med kunden eller användaren. Resultatet kan sorteras in i flera olika typer av innovationer:
• Processinnovation
• Innovation av affärsmodeller
• Varumärkesinnovation
• Social innovation
• Upplevelseinnovation
• Beteendeinnovation
Servicesektorn är just nu motorn för ekonomisk tillväxt i Sverige: men vad är det exakt som expanderar och hur är det möjligt att företag som Spotify, Ikea eller King (Candy crush) på kort tid kan bli omfattande och högt värderade? Varför är svenska industriföretag som Ericsson, Tetra Pak eller SKF så fascinerade av tjänster? Och vad är det som får EU att investera 80 miljarder euro i tjänsteinnovation? Det handlar om en förväntan och optimism om framtiden, och övertygelsen att det är tjänsteinnovation som kommer att skapa välstånd för kommande generationer.
Denna bok förklarar vad en tjänsteinnovation innebär och hur man bör hantera det. Tjänsteinnovation baseras på det värde som skapas tillsammans med kunden eller användaren. Resultatet kan sorteras in i flera olika typer av innovationer:
• Processinnovation
• Innovation av affärsmodeller
• Varumärkesinnovation
• Social innovation
• Upplevelseinnovation
• Beteendeinnovation