Tillitsbaserad styrning - - i skolans styrkedja; Jonas Österberg; 2018
5+ säljare

Tillitsbaserad styrning - - i skolans styrkedja Upplaga 1

av Jonas Österberg
Som ett led i att förbättra kvaliteten och likvärdigheten i skolan påtalas ofta behovet av mer styrning. Samtidigt är många kritiska eftersom den utbredda resultatstyrningen begränsar skolprofessionernas utrymme, och i praktiken tycks inte sådan styrning ha lett till förbättringar ifråga om elevers lärande. I ljuset av denna debatt framträder den tillitsbaserade styrningen som ett möjligt alternativ.

Tillitsbaserad styrning bygger på idén om att skolans styrkedja samtidigt utgör en stödkedja. I en stödkedja fokuserar överliggande nivåer inte enbart på ansvarsutkrävande och kontroll, utan även på att skapa förutsättningar för underliggande nivåer. Ytterst handlar det om lärarnas förutsättningar att bedriva en kvalitativ undervisning som gynnar elevers lärande. Nyckeln till en sådan fokusförskjutning är tillit. Rent konkret handlar det om att skapa forum för dialoger där samtliga aktörer visar öppenhet (sårbarhet), men även förmågan att ompröva sina ståndpunkter. Tillitsbaserad styrning vänder sig till lärare, skolledare, förvaltnings­tjänstemän och politiker som arbetar för att utveckla verksamheten i skolan och som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans styrning.
Som ett led i att förbättra kvaliteten och likvärdigheten i skolan påtalas ofta behovet av mer styrning. Samtidigt är många kritiska eftersom den utbredda resultatstyrningen begränsar skolprofessionernas utrymme, och i praktiken tycks inte sådan styrning ha lett till förbättringar ifråga om elevers lärande. I ljuset av denna debatt framträder den tillitsbaserade styrningen som ett möjligt alternativ.

Tillitsbaserad styrning bygger på idén om att skolans styrkedja samtidigt utgör en stödkedja. I en stödkedja fokuserar överliggande nivåer inte enbart på ansvarsutkrävande och kontroll, utan även på att skapa förutsättningar för underliggande nivåer. Ytterst handlar det om lärarnas förutsättningar att bedriva en kvalitativ undervisning som gynnar elevers lärande. Nyckeln till en sådan fokusförskjutning är tillit. Rent konkret handlar det om att skapa forum för dialoger där samtliga aktörer visar öppenhet (sårbarhet), men även förmågan att ompröva sina ståndpunkter. Tillitsbaserad styrning vänder sig till lärare, skolledare, förvaltnings­tjänstemän och politiker som arbetar för att utveckla verksamheten i skolan och som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans styrning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144120843
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Som ett led i att förbättra kvaliteten och likvärdigheten i skolan påtalas ofta behovet av mer styrning. Samtidigt är många kritiska eftersom den utbredda resultatstyrningen begränsar skolprofessionernas utrymme, och i praktiken tycks inte sådan styrning ha lett till förbättringar ifråga om elevers lärande. I ljuset av denna debatt framträder den tillitsbaserade styrningen som ett möjligt alternativ.

Tillitsbaserad styrning bygger på idén om att skolans styrkedja samtidigt utgör en stödkedja. I en stödkedja fokuserar överliggande nivåer inte enbart på ansvarsutkrävande och kontroll, utan även på att skapa förutsättningar för underliggande nivåer. Ytterst handlar det om lärarnas förutsättningar att bedriva en kvalitativ undervisning som gynnar elevers lärande. Nyckeln till en sådan fokusförskjutning är tillit. Rent konkret handlar det om att skapa forum för dialoger där samtliga aktörer visar öppenhet (sårbarhet), men även förmågan att ompröva sina ståndpunkter. Tillitsbaserad styrning vänder sig till lärare, skolledare, förvaltnings­tjänstemän och politiker som arbetar för att utveckla verksamheten i skolan och som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans styrning.
Som ett led i att förbättra kvaliteten och likvärdigheten i skolan påtalas ofta behovet av mer styrning. Samtidigt är många kritiska eftersom den utbredda resultatstyrningen begränsar skolprofessionernas utrymme, och i praktiken tycks inte sådan styrning ha lett till förbättringar ifråga om elevers lärande. I ljuset av denna debatt framträder den tillitsbaserade styrningen som ett möjligt alternativ.

Tillitsbaserad styrning bygger på idén om att skolans styrkedja samtidigt utgör en stödkedja. I en stödkedja fokuserar överliggande nivåer inte enbart på ansvarsutkrävande och kontroll, utan även på att skapa förutsättningar för underliggande nivåer. Ytterst handlar det om lärarnas förutsättningar att bedriva en kvalitativ undervisning som gynnar elevers lärande. Nyckeln till en sådan fokusförskjutning är tillit. Rent konkret handlar det om att skapa forum för dialoger där samtliga aktörer visar öppenhet (sårbarhet), men även förmågan att ompröva sina ståndpunkter. Tillitsbaserad styrning vänder sig till lärare, skolledare, förvaltnings­tjänstemän och politiker som arbetar för att utveckla verksamheten i skolan och som behöver skaffa sig en medveten hållning till skolans styrning.
Begagnad bok
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
215 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar