Hur tror du att dina elever lär sig? Och vad har forskning att säga om hur inlärning sker? Glappet mellan tro och verklighet är avgörande för undervisningens kvalitet och skillnaden kan vara större än vi anar.
I Tänk om allt du vet om utbildning är fel? gör David Didau en bred granskning av olika teser och myter om undervisning och undervisningsmetoders effekter. Här problematiserar han allt från formativ bedömning till prov och kopplingen mellan prestation för stunden och långsiktigt lärande.
Med skärpa och humor lockar författaren till ett sunt kritiskt tänkande kring vår vardagliga klassrumssituation och visar på forskningsbaserade vägar mot en mer effektiv undervisning. Denna utmanande bok grundas i en ödmjukhet inför den ansvarsfulla uppgift vi som lärare och pedagoger bär. Ibland behöver vi stanna upp och reflektera, för tänk om …
Det här är min nya favoritbok om utbildning. Jag läste den från pärm till pärm innan jag skrev detta förord och jag kommer att återkomma till den flitigt framöver.
Dylan Wiliam
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker