Svenska varumärken i hus och hem tar upp det stora intresset för varumärken som finns i vår tid. Läsaren får lära känna både de stora svenska företag vars produkter slagit igenom internationellt som SAAB , Volvo, H&M och IKEA , och mindre varumärken som Felix, Brio och Stiga. Alla med varor som finns i vår närhet, vår vardag och våra hem.
Författaren Thorsten Sandberg berättar om varumärkenas historia med tonvikt på företagens barndom och historierna kring de olika entreprenörernas inledande svårigheter. Hur de kämpade för att slå igenom och hur vissa nådde världsberömmelse. Han följer den för många välkända historien om hur Ingvar Kamprad inledde sin karriär med att sälja varor som levererades från mjölkpallen vid hemgården, till andra mer okända om exempelvis Erling Persson som tidigt började med att sälja reservoarpennor innan han gav sig på kläder och till slut bildade Hennes & Mauritz som H&M hette i begynnelsen.
Thorsten Sandberg (f 1952) är journalist, fil kand i historia och mångårig medarbetare i tidskriften Populär Historia. 2006 debuterade han med boken Gustav III:s spioner. Historien om när Sverige skulle slå tillbaka franska revolutionen.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker