Många anser att vi i Sverige är bra på teknik och organisation men dåliga på affärsmannaskap. Det gäller alltså för alla företag och organisationer att man måste utveckla sitt affärsmannaskap. Framför allt måste man förstå kunderna och vad de värderar.
Läs mer
Resultatet kan beskrivas och karaktäriseras i de tre värdedimensionerna bästa pris, bästa värde och bästa lösning. De framgångsrika företagen, spetsföretagen, strävar efter att bli bäst i någon av dessa dimensioner och att samtidigt vara tillräckligt bra i de andra två.
I boken introducerar författaren den så kallade värdetriangeln och konstaterar att företag måste ha antingen processfokus, produktfokus eller kundnära fokus. Det gäller för företaget att välja någon av dessa dimensioner och inte försöka bli bra på allting.
Om författarna
Hans Thornell är från början skeppsbyggare från Kungliga Tekniska Högskolan, men har de senaste 30 åren verkat som managementkonsult och arbetat bland annat inom industrin och med bank och finansföretag. Med en gedigen erfarenhet av produktion och logistik från sin tid på MySigma, kom han under sin tid på Indevo alltmer in på affärsutveckling. 1994 var han en av grundarna till evolution&co, som fokuserar på marknadsledarskap. Där är han fortfarande verksam.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker