5+ säljare
Sociologi 2.0 Upplaga 1
Sociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Uppdateringen till Sociologi 2.0 handlar inte om att förkasta befintlig teori till förmån för trendiga begrepp utan snarare om en illustration av de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när det gäller dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv. I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång. Simon Lindgren är docent i sociologi och verksam vid Umeå universitet, och forskar inom områdena populärkultur, massmedier och Internet. Han har tidigare skrivit boken Populärkultur.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789140650825
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 240 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2015)
från 345 krUpplaga 1 (2007)
från 145 krSociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Uppdateringen till Sociologi 2.0 handlar inte om att förkasta befintlig teori till förmån för trendiga begrepp utan snarare om en illustration av de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när det gäller dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv. I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång. Simon Lindgren är docent i sociologi och verksam vid Umeå universitet, och forskar inom områdena populärkultur, massmedier och Internet. Han har tidigare skrivit boken Populärkultur.
145 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.