Samtidsislam : unga muslimer i Malmö och Köpenhamn; Jonas Otterbeck; 2010

Samtidsislam : unga muslimer i Malmö och Köpenhamn

av Jonas Otterbeck
"Innan kände jag att jag var religiös bara i att uppfylla grejer alltså jag förstod inte vad jag gjorde. Nu kanske jag inte gör lika mycket som jag gjorde förr men det känns som jag är mer muslim eller typ har mer tro för att jag förstår litet mer innebörden av vad jag håller på med, men det känns som jag är starkare nu, än förr." (Citat ur boken) En bok om unga muslimer i Malmö och Köpenhamn och om hur de ser på sig själva i förhållande till sin religion. De talar om allt från vardagsritualer och hur man bör uppträda som muslim till hur mycket man måste känna till om sin egen religion. Boken är kongenialt illustrerad av serietecknaren Peter Hallin. Ett av författarens syften med boken är att skapa motbilder till icke-muslimska föreställningar om islam i Skandinavien men även till europeiska, islamistiska presentationer. De ignorerar stora grupper muslimer och många islamtolkningar. Det andra syftet är att visa hur de unga vuxna i studien har rätt till de facto äger sin religiositet och att vi inte kan lämna över rätten att definiera hur deras religiositet ser ut eller ska se ut till andra, till exempel religiösa experter, om vi tar studier av makt, diskurs och institutionalisering på allvar. Jonas Otterbeck disputerade år 2000 i ämnet islamologi. Han har sedan dess undervisat och forskat vid Internationell Migration och Etniska Relationer, Malmö högskola. Under 2009 arbetar Otterbeck som tillförordnad lektor i islamologi, CTR. Hans forskning har framför allt rört olika aspekter av islam i Sverige. För tillfället forskar han dock om arabvärldens muslimska lärdes syn på populärmusik vid Centrum för Mellanösternstudier.
"Innan kände jag att jag var religiös bara i att uppfylla grejer alltså jag förstod inte vad jag gjorde. Nu kanske jag inte gör lika mycket som jag gjorde förr men det känns som jag är mer muslim eller typ har mer tro för att jag förstår litet mer innebörden av vad jag håller på med, men det känns som jag är starkare nu, än förr." (Citat ur boken) En bok om unga muslimer i Malmö och Köpenhamn och om hur de ser på sig själva i förhållande till sin religion. De talar om allt från vardagsritualer och hur man bör uppträda som muslim till hur mycket man måste känna till om sin egen religion. Boken är kongenialt illustrerad av serietecknaren Peter Hallin. Ett av författarens syften med boken är att skapa motbilder till icke-muslimska föreställningar om islam i Skandinavien men även till europeiska, islamistiska presentationer. De ignorerar stora grupper muslimer och många islamtolkningar. Det andra syftet är att visa hur de unga vuxna i studien har rätt till de facto äger sin religiositet och att vi inte kan lämna över rätten att definiera hur deras religiositet ser ut eller ska se ut till andra, till exempel religiösa experter, om vi tar studier av makt, diskurs och institutionalisering på allvar. Jonas Otterbeck disputerade år 2000 i ämnet islamologi. Han har sedan dess undervisat och forskat vid Internationell Migration och Etniska Relationer, Malmö högskola. Under 2009 arbetar Otterbeck som tillförordnad lektor i islamologi, CTR. Hans forskning har framför allt rört olika aspekter av islam i Sverige. För tillfället forskar han dock om arabvärldens muslimska lärdes syn på populärmusik vid Centrum för Mellanösternstudier.
Utgiven: 2010
ISBN: 9789173313179
Förlag: Carlsson
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 229 st
"Innan kände jag att jag var religiös bara i att uppfylla grejer alltså jag förstod inte vad jag gjorde. Nu kanske jag inte gör lika mycket som jag gjorde förr men det känns som jag är mer muslim eller typ har mer tro för att jag förstår litet mer innebörden av vad jag håller på med, men det känns som jag är starkare nu, än förr." (Citat ur boken) En bok om unga muslimer i Malmö och Köpenhamn och om hur de ser på sig själva i förhållande till sin religion. De talar om allt från vardagsritualer och hur man bör uppträda som muslim till hur mycket man måste känna till om sin egen religion. Boken är kongenialt illustrerad av serietecknaren Peter Hallin. Ett av författarens syften med boken är att skapa motbilder till icke-muslimska föreställningar om islam i Skandinavien men även till europeiska, islamistiska presentationer. De ignorerar stora grupper muslimer och många islamtolkningar. Det andra syftet är att visa hur de unga vuxna i studien har rätt till de facto äger sin religiositet och att vi inte kan lämna över rätten att definiera hur deras religiositet ser ut eller ska se ut till andra, till exempel religiösa experter, om vi tar studier av makt, diskurs och institutionalisering på allvar. Jonas Otterbeck disputerade år 2000 i ämnet islamologi. Han har sedan dess undervisat och forskat vid Internationell Migration och Etniska Relationer, Malmö högskola. Under 2009 arbetar Otterbeck som tillförordnad lektor i islamologi, CTR. Hans forskning har framför allt rört olika aspekter av islam i Sverige. För tillfället forskar han dock om arabvärldens muslimska lärdes syn på populärmusik vid Centrum för Mellanösternstudier.
"Innan kände jag att jag var religiös bara i att uppfylla grejer alltså jag förstod inte vad jag gjorde. Nu kanske jag inte gör lika mycket som jag gjorde förr men det känns som jag är mer muslim eller typ har mer tro för att jag förstår litet mer innebörden av vad jag håller på med, men det känns som jag är starkare nu, än förr." (Citat ur boken) En bok om unga muslimer i Malmö och Köpenhamn och om hur de ser på sig själva i förhållande till sin religion. De talar om allt från vardagsritualer och hur man bör uppträda som muslim till hur mycket man måste känna till om sin egen religion. Boken är kongenialt illustrerad av serietecknaren Peter Hallin. Ett av författarens syften med boken är att skapa motbilder till icke-muslimska föreställningar om islam i Skandinavien men även till europeiska, islamistiska presentationer. De ignorerar stora grupper muslimer och många islamtolkningar. Det andra syftet är att visa hur de unga vuxna i studien har rätt till de facto äger sin religiositet och att vi inte kan lämna över rätten att definiera hur deras religiositet ser ut eller ska se ut till andra, till exempel religiösa experter, om vi tar studier av makt, diskurs och institutionalisering på allvar. Jonas Otterbeck disputerade år 2000 i ämnet islamologi. Han har sedan dess undervisat och forskat vid Internationell Migration och Etniska Relationer, Malmö högskola. Under 2009 arbetar Otterbeck som tillförordnad lektor i islamologi, CTR. Hans forskning har framför allt rört olika aspekter av islam i Sverige. För tillfället forskar han dock om arabvärldens muslimska lärdes syn på populärmusik vid Centrum för Mellanösternstudier.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)