År 1851 kunde drottning Victoria och hennes älskade Albert fira sitt imperium med den jättelika världsutställningen i London. Bland de utställda föremålen fanns den sägenomspunna diamanten Koh-i-Noor men britterna blev nästan lika fängslade av tablåerna med uppstoppade igelkottar. Konservatorn Walter Potters museum med cricketspelande marsvin och tedrickande kattungar i spetsklänningar blev några år senare en stor succé, ett tema vi känner igen hos Beatrix Potter. Det viktorianska England var närmast besatt av att förvandla djur till människor. Den brittiska samhällssatiren var sällan samhällsomstörtande, snarare byggde den på godmodig tradition och pragmatism. De brittiska särdragen bestod, men imperiet började dala. När det första världskriget var över blev det allt mer uppenbart att det brittiska imperiet förlorat sin dominans. Hemma i England växte en livsbejakande mellankrigsgeneration fram. Målaren Rex Whistler bildsatte generationens snurriga upptåg, men rycktes själv bort i nästa stora krig. Följ den storartade perioden i Hakelius Rule, Britannia! en bok om personer, situationer och egenheter under 200 år av brittisk historia.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker