Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov; Christina Odenstad; 2011
Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov; Christina Odenstad; 2011

Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov

av Christina Odenstad

  • Utgiven: 2011
  • ISBN: 9789170633324
  • Sidor: 181 st
  • Förlag: Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Prov har betydelse vid bedömning av elever, men prov styr även elevernas lärande och påverkar den bild de får av ett ämne. Vidare signalerar provens form och innehåll vilken kunskap som läraren bedömer som viktig. Olika former av prov uppmuntrar till olika inärningsstrategier. Denna studie ger en bild av hur ämnet samhällskunskap framträder i skriftliga prov som har använts inom gymnasieskolan. Ur ett läroplansteoretiskt perspektiv behandlas såväl ämnesdidaktiska som bedömningsmässiga frågor. Ämnet samhällskunskap framträder i proven som såväl ett orienteringsämne som ett analysämne och ett diskussionsämne. Dessa ämnesdidaktiska profiler kommer mer eller mindre till uttryck inom olika kunskapsområden. Provfrågorna fokuserar på svenska förhållanden på nationell nivå. Undersökningen visar vidare att det råder en form av ämnes- och provtradition som är mer styrande än läroplanens och kursplanens mål. Studien visar att det förekommer prov som inte stimulerar alla elever till att visa sina kunskaper och förmågor. Det finns ett hierarkiskt trappstegstänkande där godkänt motsvarar en förmåga att redogöra för fakta och de högre betygsstegen motsvarar förståelse och analysförmåga. Vidare verkar den ämnesdidaktiska frågan "för vem" ha betydelse. Studien pekar på att elever på studie- respektive yrkesförberedande program får ta del av olika kunskaps- och ämnessyner och att bedömningen av eleverna skiljer sig åt.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov (2011)

I januari 2011 släpptes boken Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov skriven av Christina Odenstad. Den är skriven på svenska och består av 181 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet.

Köp boken Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov på Studentapan och spara pengar.

Referera till Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov

Harvard

Odenstad, C. (2011). Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet.

Oxford

Odenstad, Christina, Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov (Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet, 2011).

APA

Odenstad, C. (2011). Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet.

Vancouver

Odenstad C. Prov och bedömning i samhällskunskap : en analys av gymnasielärares skriftliga prov. Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD), Karlstads universitet; 2011.

Tillfälligt slut

Bevaka boken och få meddelande när den är tillgänglig igen.