I Processorienterat ledningssystem för patientsäker vård beskrivs vad ledningssystem är, hur det bör byggas upp och vad det har för syfte. Begreppet patientsäkerhet förklaras och den pågående förändringen i synsättet på patientsäkerhet beskrivs. Eftersom processarbete hänger tätt samman med ledningssystem, förklaras grunderna i hur man arbetar med processer liksom hur man kombinerar verksamhetsutveckling med ledningssystemarbete.
Med utgångspunkt i myndigheternas krav på patientsäkerhet och ledningssystem förs ett resonemang kring hur dessa kan utvecklas och förbättras. Boken innehåller många praktiska råd kring hur ett ledningssystem kan byggas upp efter en tydlig struktur som gör det både användarvänligt och möjligt att underhålla. Exemplen är tagna från vård och omsorg men arbetssättet som beskrivs kan tillämpas i annan typ av verksamhet.
Boken vänder sig främst till studerande inom hälso- och sjukvård samt social omsorg men kan också användas som vägledning för politiker, tjänstemän och chefer som arbetar för god vård och omsorg och behöver förnyade kunskaper om ledningssystem samt processer.
Sagt om boken
Anita Edvinsson har skrivit en föredömligt kort och koncis bok över ett område, som enligt anmälaren är ett större problem än många inser; bristen inom sjuk- och tandvård på fungerande ledningssystem. --- Texten är kort och koncis, och ger många handfasta och konkreta råd hur ett bra ledningssystem byggs upp och används. Författaren lyckas väldigt väl bygga upp förståelsen för hur olika lager och detaljeringsgrad behövs i ledningssystemet. Vidare ges praktiska råd för hur själva arbetet med att skapa och underhålla ett ledningssystem kan gå till. [...]
Ur: Läkartidningen. 2016;113:DYFR Lakartidningen.se 2016-03-03 Läs recensionen av Pelle Gustafson i Läkartidningen.
[...]I boken beskrivs förutom de teoretiska grunderna även steg för steg på ett pedagogiskt sätt hur ett processorienterat ledningssystem kan byggas upp genom bland annat inventering av befintliga vårdåtgärder och identifiering av patientflöden för att sedan implementeras. Rutiner för uppföljning av ledningssystemet beskrivs även. Språket i boken är enkelt med flera kompletterande illustrationer och ett flertal referenser för fördjupning. En läsvärd och tankeväckande bok, lämplig så väl för studerande och yrkesverksamma i vården som vårdutvecklare och chefer. Anita Edvinsson är konsult och utbildare med erfarenhet från processutveckling och ledningssystem. Ulf Nilsson, lektör, BTJ-häftet nr 10, 2016.
Om författaren
Anita Edvinsson är konsult och utbildare med erfarenhet från processutveckling och ledningssystem. Hon har bakgrund som verksamhetschef, vårdutvecklare och specialistsjuksköterska i landstingsdriven, kommunal och privat vård.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker