Pedagogik och psykoterapi: två utvecklingsskolor; Anna Sigrell, Bo Sigrell; 2023
endast ny

Pedagogik och psykoterapi: två utvecklingsskolor Upplaga 1

av Anna Sigrell, Bo Sigrell
Den svenska skolan utvecklas i snabb takt. Kraven på att pedagogerna ska ta ett större ansvar för fler sidor av elevernas utveckling än det rent kunskapsmässiga ökar. Rollen som mentor är ibland lika viktig som den som pedagog och överförare av kunskap.

Den här boken vänder sig till alla som arbetar som pedagoger i en vid bemärkelse. Från förskolan till gymnasiet möter alla som verkar inom utbildningsfältet, från skolledare och lärare till fritids- och specialpedagoger, dagligen eleverna både som, just elever, men även som individer med personliga behov och vitt skilda förutsättningar.

Författarna vill belysa vikten av psykoterapeutiska kunskaper i lärarutbildningen, då dessa kunskaper skiljer sig från psykologiska kunskaper. Genom att påvisa hur pedagogik och psykoterapi berikar varandra, samt bådas betydelse som en del av pedagogens psykologiska utrustning, hoppas de kunna väcka ett intresse och en nyfikenhet för ämnet. Förhoppningsvis ger läsningen även ökad förståelse för den allt mer terapeutiska roll pedagoger i skolan ställs inför.
Den svenska skolan utvecklas i snabb takt. Kraven på att pedagogerna ska ta ett större ansvar för fler sidor av elevernas utveckling än det rent kunskapsmässiga ökar. Rollen som mentor är ibland lika viktig som den som pedagog och överförare av kunskap.

Den här boken vänder sig till alla som arbetar som pedagoger i en vid bemärkelse. Från förskolan till gymnasiet möter alla som verkar inom utbildningsfältet, från skolledare och lärare till fritids- och specialpedagoger, dagligen eleverna både som, just elever, men även som individer med personliga behov och vitt skilda förutsättningar.

Författarna vill belysa vikten av psykoterapeutiska kunskaper i lärarutbildningen, då dessa kunskaper skiljer sig från psykologiska kunskaper. Genom att påvisa hur pedagogik och psykoterapi berikar varandra, samt bådas betydelse som en del av pedagogens psykologiska utrustning, hoppas de kunna väcka ett intresse och en nyfikenhet för ämnet. Förhoppningsvis ger läsningen även ökad förståelse för den allt mer terapeutiska roll pedagoger i skolan ställs inför.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789189559066
Förlag: Ekström & Garay
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 121 st
Den svenska skolan utvecklas i snabb takt. Kraven på att pedagogerna ska ta ett större ansvar för fler sidor av elevernas utveckling än det rent kunskapsmässiga ökar. Rollen som mentor är ibland lika viktig som den som pedagog och överförare av kunskap.

Den här boken vänder sig till alla som arbetar som pedagoger i en vid bemärkelse. Från förskolan till gymnasiet möter alla som verkar inom utbildningsfältet, från skolledare och lärare till fritids- och specialpedagoger, dagligen eleverna både som, just elever, men även som individer med personliga behov och vitt skilda förutsättningar.

Författarna vill belysa vikten av psykoterapeutiska kunskaper i lärarutbildningen, då dessa kunskaper skiljer sig från psykologiska kunskaper. Genom att påvisa hur pedagogik och psykoterapi berikar varandra, samt bådas betydelse som en del av pedagogens psykologiska utrustning, hoppas de kunna väcka ett intresse och en nyfikenhet för ämnet. Förhoppningsvis ger läsningen även ökad förståelse för den allt mer terapeutiska roll pedagoger i skolan ställs inför.
Den svenska skolan utvecklas i snabb takt. Kraven på att pedagogerna ska ta ett större ansvar för fler sidor av elevernas utveckling än det rent kunskapsmässiga ökar. Rollen som mentor är ibland lika viktig som den som pedagog och överförare av kunskap.

Den här boken vänder sig till alla som arbetar som pedagoger i en vid bemärkelse. Från förskolan till gymnasiet möter alla som verkar inom utbildningsfältet, från skolledare och lärare till fritids- och specialpedagoger, dagligen eleverna både som, just elever, men även som individer med personliga behov och vitt skilda förutsättningar.

Författarna vill belysa vikten av psykoterapeutiska kunskaper i lärarutbildningen, då dessa kunskaper skiljer sig från psykologiska kunskaper. Genom att påvisa hur pedagogik och psykoterapi berikar varandra, samt bådas betydelse som en del av pedagogens psykologiska utrustning, hoppas de kunna väcka ett intresse och en nyfikenhet för ämnet. Förhoppningsvis ger läsningen även ökad förståelse för den allt mer terapeutiska roll pedagoger i skolan ställs inför.
Ny bok
197 kr207 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
197 kr207 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)