Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; Pirjo Lahdenperä, Eva Sundgren, Saman Abdoka, Gustav Bockgård, Birgitta Norberg Brorsson, Anna Ehrli, Marie Evans, Hans-Olof Gustavsson, Annaliina Gynne, Anette Hansson, Birgitta Jansson, Linda Jonsson, Intisar Khalid, Håkan Landqvist, Niclas Månsson, Ali Osman, Thorsten Schröter, Karin Sheikhi, Hanna Simola, Gudrun Svensson, Tamar Ucar; 2017
Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet; Pirjo Lahdenperä, Eva Sundgren, Saman Abdoka, Gustav Bockgård, Birgitta Norberg Brorsson, Anna Ehrli, Marie Evans, Hans-Olof Gustavsson, Annaliina Gynne, Anette Hansson, Birgitta Jansson, Linda Jonsson, Intisar Khalid, Håkan Landqvist, Niclas Månsson, Ali Osman, Thorsten Schröter, Karin Sheikhi, Hanna Simola, Gudrun Svensson, Tamar Ucar; 2017

Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Upplaga 1

av Pirjo Lahdenperä, Eva Sundgren, Saman Abdoka, Gustav Bockgård, Birgitta Norberg Brorsson

4.8 (6)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2017
  • ISBN: 9789147122660
  • Sidor: 322 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet handlar om det praktiskt pedagogiska arbetet med nyanlända elever. Boken presenterar olika undervisningsformer, till exempel inkludering och språkstödjande undervisning, förberedelseklasser, studiehandledning, språkutvecklande lärarkommunikation och transspråkande. Del ett presenterar tankemodeller kring interkulturell skolutveckling och flerspråkighet som ger en teoretisk ram för de mer praktiska delarna. Del två behandlar olika undervisningsformer och innehåller didaktiska diskussioner om hur man som lärare kan skapa en god lärmiljö för eleverna. I del tre presenteras didaktiska exempel hämtade från autentisk klassrumsinteraktion som är tänkta att ge inspiration. Boken bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt på författarnas erfarenheter från forskning och praktik i skolorna. Merparten av författarna är själva flerspråkiga och arbetar aktivt med frågor som rör nyanlända elevers skolgång. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare. Den lämpar sig även väl för fortbildning av lärare, skolledare, annan skolpersonal, skolhuvudmän, politiker och beslutsfattare. Om författarna Redaktörer för boken är Pirjo Lahdenperä, professor emerita i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning, och Eva Sundgren, professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik, vid Mälardalens högskola.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (2017)

I september 2017 släpptes boken Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet skriven av Pirjo Lahdenperä, Eva Sundgren, Saman Abdoka, Gustav Bockgård, Birgitta Norberg Brorsson, Anna Ehrli, Marie Evans, Hans-Olof Gustavsson, Annaliina Gynne, Anette Hansson, Birgitta Jansson, Linda Jonsson, Intisar Khalid, Håkan Landqvist, Niclas Månsson, Ali Osman, Thorsten Schröter, Karin Sheikhi, Hanna Simola, Gudrun Svensson, Tamar Ucar. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 322 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet på Studentapan och spara uppåt 34% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (Upplaga 1)

Harvard

Lahdenperä, P., Sundgren, E., Abdoka, S., Bockgård, G., Brorsson, B. N., Ehrli, A., Evans, M., Gustavsson, H.-O., Gynne, A., Hansson, A., Jansson, B., Jonsson, L., Khalid, I., Landqvist, H., Månsson, N., Osman, A., Schröter, T., Sheikhi, K., Simola, H., Svensson, G. & Ucar, T. (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Lahdenperä, Pirjo m.fl., Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, 1 uppl. (Liber, 2017).

APA

Lahdenperä, P., Sundgren, E., Abdoka, S., Bockgård, G., Brorsson, B. N., Ehrli, A., Evans, M., Gustavsson, H.-O., Gynne, A., Hansson, A., Jansson, B., Jonsson, L., Khalid, I., Landqvist, H., Månsson, N., Osman, A., Schröter, T., Sheikhi, K., Simola, H., … Ucar, T. (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Lahdenperä P, Sundgren E, Abdoka S, Bockgård G, Brorsson BN, Ehrli A, m.fl. Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet - undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. 1:a uppl. Liber; 2017.

Köp boken

295 kr
447 kr