Boken Modersmålsundervisning blandar teori med praktiska och användbara exempel. De teoretiska avsnitten ger en introduktion till bland annat olika perspektiv på lärande, språklig medvetenhet och vad som kännetecknar en språkutvecklande undervisning.
De praktiska delarna utgår från modersmålslärarens vardag med undervisning i heterogena elevgrupper, där både ålder och språknivå varierar. Här presenteras olika typer av planeringar, hur kartläggningen av grundläggande kunskaper kan gå till, hur du kan arbeta med det centrala innehållet i ämnet modersmål och på vilket sätt du kan samarbeta med vårdnadshavare för att främja utvecklingen av modersmålet hos dina elever.
I slutet av boken hittar du kopieringsunderlag som du kan använda som stöd och inspiration i ditt arbete.
Sagt om boken:
”Med sin genomgående fokus på praktiken och positiva grundton är Modersmålsundervisning ett värdefullt kompendium, särskilt, och förmodligen framför allt, för de många modersmålslärare i Sverige som inte har en högskolepedagogisk utbildning i bagaget när de börjar undervisa i ämnet. Helhetsbetyg: 5/5.”
Gudrun Seiler-Holmer, BTJ-häftet nr 1, 2024
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker