5+ säljare
Mediernas språk Upplaga 1
Hur används språk för att kommunicera i nyhetsrapportering, intervju- och debattprogram, TV-serier, fiktionsfilm, dataspel, på chatt-sidor eller i operativsystemen i våra datorer? Att förstå hur språk kan användas i tal, skrift och bild är viktigt både för dem som vill kunna analysera budskap kritiskt och för dem som i olika yrkesroller ska jobba med medier och kommunikation. Mediernas språk är den första boken på svenska som presenterar de mest inflytelserika teorierna om språk och kommunikation i modern medievetenskap.
Läs mer
Boken är en lättillgänglig och forskningsbaserad introduktion som utgår från sex olika teoretiska perspektiv: semiotik, berättande analys, retorik, samtalsanalys, kritisk diskursanalys samt teorier om sociala representationer.
Dessa teorier kan ses som olika ”glasögon”, genom vilka vi kan undersöka hur kommunikation i och genom medier egentligen fungerar. Teoriernas användbarhet illustreras med konkreta analyser. I slutet av varje kapitel ges tips för vidare studier.
Bokens huvudsakliga målgrupp är studerande på grundnivå inom universitetskurser i medie- och kommunikationsvetenskap, men också andra kurser inom humaniora och samhällsvetenskap.
Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Övriga författare i boken är Peter Berglez, Göran Bolin, Birgitta Höijer, Ulla Moberg, Brigitte Mral och Ulrika Olausson.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2008
ISBN: 9789147087860
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 180 st
Hur används språk för att kommunicera i nyhetsrapportering, intervju- och debattprogram, TV-serier, fiktionsfilm, dataspel, på chatt-sidor eller i operativsystemen i våra datorer? Att förstå hur språk kan användas i tal, skrift och bild är viktigt både för dem som vill kunna analysera budskap kritiskt och för dem som i olika yrkesroller ska jobba med medier och kommunikation. Mediernas språk är den första boken på svenska som presenterar de mest inflytelserika teorierna om språk och kommunikation i modern medievetenskap.
Läs mer
Boken är en lättillgänglig och forskningsbaserad introduktion som utgår från sex olika teoretiska perspektiv: semiotik, berättande analys, retorik, samtalsanalys, kritisk diskursanalys samt teorier om sociala representationer.
Dessa teorier kan ses som olika ”glasögon”, genom vilka vi kan undersöka hur kommunikation i och genom medier egentligen fungerar. Teoriernas användbarhet illustreras med konkreta analyser. I slutet av varje kapitel ges tips för vidare studier.
Bokens huvudsakliga målgrupp är studerande på grundnivå inom universitetskurser i medie- och kommunikationsvetenskap, men också andra kurser inom humaniora och samhällsvetenskap.
Om författarna
Mats Ekström är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet. Övriga författare i boken är Peter Berglez, Göran Bolin, Birgitta Höijer, Ulla Moberg, Brigitte Mral och Ulrika Olausson.
129 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.