Markusevangeliet & Filipperbrevet med katolsk kommentar; Tord Fornberg, Gösta Hallonsten, Emanuel Sennerstrand; 2018

Markusevangeliet & Filipperbrevet med katolsk kommentar

av Tord Fornberg, Gösta Hallonsten, Emanuel Sennerstrand
Bibeln är den äldsta och viktigaste delen i kyrkans heliga tradition. Det är i Bibelns ord som vi får kännedom om hur Guds frälsningsverk tog sin början med patriarken Abraham och fick sin fullbordan när Gud själv trädde in i världen genom sin Son. Det är i första hand i kyrkan och i hennes liturgi och förkunnelse som katoliken möter bibelordet. Den enskildes privata bibelläsning har ofta tenderat att komma i skymundan, inte minst eftersom Bibeln många gånger är svår att läsa på egen hand och alltid måste tolkas i ljuset av kyrkans samlade troserfarenhet. Av den orsaken har katolska bibelutgåvor oftast varit försedda med förklarande noter. På initiativ av biskopen i Stockholms katolska stift, kardinal Anders Arborelius, har ett arbete nu inletts att skapa en "katolsk bibel" på svenska, varav denna utgåva av Markusevangeliet och Filipperbrevet utgör ett första prov. Utöver bibelkommissionens gängse notapparat återfinns här talrika referenser till paragrafer i Katolska kyrkans katekes men även till kyrkofäder och andra författare som står i den katolska traditionen. Noterna har skrivits av Emanuel Sennerstrand, lärare vid S:ta Elisabets folkhögskola i Göteborg, har granskats ur teologisk synpunkt av professor Gösta Hallonsten, Lund, och ur bibelvetenskaplig synpunkt av docent Tord Fornberg, Uppsala.
Bibeln är den äldsta och viktigaste delen i kyrkans heliga tradition. Det är i Bibelns ord som vi får kännedom om hur Guds frälsningsverk tog sin början med patriarken Abraham och fick sin fullbordan när Gud själv trädde in i världen genom sin Son. Det är i första hand i kyrkan och i hennes liturgi och förkunnelse som katoliken möter bibelordet. Den enskildes privata bibelläsning har ofta tenderat att komma i skymundan, inte minst eftersom Bibeln många gånger är svår att läsa på egen hand och alltid måste tolkas i ljuset av kyrkans samlade troserfarenhet. Av den orsaken har katolska bibelutgåvor oftast varit försedda med förklarande noter. På initiativ av biskopen i Stockholms katolska stift, kardinal Anders Arborelius, har ett arbete nu inletts att skapa en "katolsk bibel" på svenska, varav denna utgåva av Markusevangeliet och Filipperbrevet utgör ett första prov. Utöver bibelkommissionens gängse notapparat återfinns här talrika referenser till paragrafer i Katolska kyrkans katekes men även till kyrkofäder och andra författare som står i den katolska traditionen. Noterna har skrivits av Emanuel Sennerstrand, lärare vid S:ta Elisabets folkhögskola i Göteborg, har granskats ur teologisk synpunkt av professor Gösta Hallonsten, Lund, och ur bibelvetenskaplig synpunkt av docent Tord Fornberg, Uppsala.
Utgiven: 2018
ISBN: 9789187389498
Förlag: Veritas Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 72 st
Bibeln är den äldsta och viktigaste delen i kyrkans heliga tradition. Det är i Bibelns ord som vi får kännedom om hur Guds frälsningsverk tog sin början med patriarken Abraham och fick sin fullbordan när Gud själv trädde in i världen genom sin Son. Det är i första hand i kyrkan och i hennes liturgi och förkunnelse som katoliken möter bibelordet. Den enskildes privata bibelläsning har ofta tenderat att komma i skymundan, inte minst eftersom Bibeln många gånger är svår att läsa på egen hand och alltid måste tolkas i ljuset av kyrkans samlade troserfarenhet. Av den orsaken har katolska bibelutgåvor oftast varit försedda med förklarande noter. På initiativ av biskopen i Stockholms katolska stift, kardinal Anders Arborelius, har ett arbete nu inletts att skapa en "katolsk bibel" på svenska, varav denna utgåva av Markusevangeliet och Filipperbrevet utgör ett första prov. Utöver bibelkommissionens gängse notapparat återfinns här talrika referenser till paragrafer i Katolska kyrkans katekes men även till kyrkofäder och andra författare som står i den katolska traditionen. Noterna har skrivits av Emanuel Sennerstrand, lärare vid S:ta Elisabets folkhögskola i Göteborg, har granskats ur teologisk synpunkt av professor Gösta Hallonsten, Lund, och ur bibelvetenskaplig synpunkt av docent Tord Fornberg, Uppsala.
Bibeln är den äldsta och viktigaste delen i kyrkans heliga tradition. Det är i Bibelns ord som vi får kännedom om hur Guds frälsningsverk tog sin början med patriarken Abraham och fick sin fullbordan när Gud själv trädde in i världen genom sin Son. Det är i första hand i kyrkan och i hennes liturgi och förkunnelse som katoliken möter bibelordet. Den enskildes privata bibelläsning har ofta tenderat att komma i skymundan, inte minst eftersom Bibeln många gånger är svår att läsa på egen hand och alltid måste tolkas i ljuset av kyrkans samlade troserfarenhet. Av den orsaken har katolska bibelutgåvor oftast varit försedda med förklarande noter. På initiativ av biskopen i Stockholms katolska stift, kardinal Anders Arborelius, har ett arbete nu inletts att skapa en "katolsk bibel" på svenska, varav denna utgåva av Markusevangeliet och Filipperbrevet utgör ett första prov. Utöver bibelkommissionens gängse notapparat återfinns här talrika referenser till paragrafer i Katolska kyrkans katekes men även till kyrkofäder och andra författare som står i den katolska traditionen. Noterna har skrivits av Emanuel Sennerstrand, lärare vid S:ta Elisabets folkhögskola i Göteborg, har granskats ur teologisk synpunkt av professor Gösta Hallonsten, Lund, och ur bibelvetenskaplig synpunkt av docent Tord Fornberg, Uppsala.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)