Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs; Per Jonas Nordell; 2017
spara 35%
5+ säljare

Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs Upplaga 4

av Per Jonas Nordell
Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområdebaserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD).Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till densvenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang.Denna fjärde upplaga har förutom den nya domstols- och processordningen uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis ochnationell lagstiftning.Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring.PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).
Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområdebaserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD).Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till densvenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang.Denna fjärde upplaga har förutom den nya domstols- och processordningen uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis ochnationell lagstiftning.Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring.PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).
Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789139208051
Förlag: Wolters Kluwer
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 34 st
4 upplagor
Upplaga 3 (2010)
från 50 kr
Upplaga 2 (2008)
från 59 kr
Upplaga 1 (2003)
Tillfälligt slut
Upplaga 4 (2017)
från 85 kr
Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområdebaserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD).Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till densvenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang.Denna fjärde upplaga har förutom den nya domstols- och processordningen uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis ochnationell lagstiftning.Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring.PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).
Den svenska marknadsrätten har utvecklats till ett eget rättsområdebaserat på de två lagstiftningskomplexen konkurrensrätt och marknadsföringslagstiftning. Medan konkurrensrätten huvudsakligen syftar till att upprätthålla en effektiv konkurrens på den svenska marknaden, syftar marknadsföringsrätten främst till att motverka otillbörliga marknadsföringsåtgärder som kan skada konsumentkollektivet och konkurrerande näringsidkare. Under lång tid var dessa områden knutna till varandra genom Marknadsdomstolen. I dag har den domstolen ersatts av Patent- och marknadsdomstolen (PMD).Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs ger en introduktion till densvenska marknadsrätten och placerar den i ett vidare civilrättsligt sammanhang.Denna fjärde upplaga har förutom den nya domstols- och processordningen uppdaterats med avseende på aktuell domstolspraxis ochnationell lagstiftning.Marknadsrätt för Juridisk översiktskurs är i första hand avsedd att användas som komplement till litteraturen inom jurist- och civilekonomutbildningarnas introduktionskurser, men kan också användas som en orienterande introduktion till den svenska marknadsrätten för alla som studerar eller arbetar med konsumenträtt, reklam eller marknadsföring.PER JONAS NORDELL är professor i civilrätt vid Stockholms universitet, ämnesföreståndare för immaterialrätt och marknadsrätt, föreståndare för Institutet för Immaterialrätt och Marknadsrätt (IFIM) samt chefredaktör för Nordiskt Immateriellt Rättsskydd (NIR).
Begagnad bok
85 kr130 krSpara 45 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
85 kr130 krSpara 45 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar