Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus; Karin Alnervik, Harold Göthson, Birgitta Kennedy; 2013
Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus; Karin Alnervik, Harold Göthson, Birgitta Kennedy; 2013

Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus Upplaga 1

av Karin Alnervik, Harold Göthson, Birgitta Kennedy

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789176566824
  • Sidor: 184 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten - barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008. Läs mer Projektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Fokus i förskolornas dokumentationsarbete var att få syn på vilket lärande som äger rum när barnen undersöker och förhåller sig till ljus som fenomen och begrepp, men även att ta reda på vilken betydelse estetiska uttryckssätt har för barnens lärande. I förskolornas berättelser skildras hur barnen bokstavligen ”badar” i sina dokumentationer. I boken beskrivs exempel på en mängd dokumentationer och läsaren får ta del av hur förskolorna på olika sätt arbetar med pedagogisk dokumentation. Exemplen visar att pedagogisk dokumentation sätter fokus på processerna och gör det möjligt att synliggöra och följa barnens och pedagogernas meningsskapande. Förskolorna välkomnar alla att vara med i processen och bjuder in läsaren att göra egna reflektioner och tolkningar, eftersom dokumentationen ses som ett material som inte är stängt eller färdigtolkat. Bokens redaktörer tar upp teoretiska perspektiv på barns lärande, pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. De diskuterar vad Reggio Emiliainspiration betyder för många svenska förskolor och hur den kan göra förskolan till en demokratisk mötesplats. Reggio Emilia Institutet i Stockholm har i det här projektet arbetat tillsammans med Barnasinnets förskola och Skogsgläntans förskola i Skarpnäcks stadsdel, HallonEtts förskolor i Jönköping, Trollets förskola i Kalmar och Hammarby förskolor i Stockholm. Boken vänder sig till förskolor och pedagoger som är intresserade av hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus (2013)

I juli 2013 släpptes boken Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus skriven av Karin Alnervik, Harold Göthson, Birgitta Kennedy. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 184 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus på Studentapan och spara pengar.

Referera till Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus (Upplaga 1)

Harvard

Alnervik, K., Göthson, H. & Kennedy, B. (2013). Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Alnervik, Karin, Göthson, Harold & Kennedy, Birgitta, Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus, 1 uppl. (Liber, 2013).

APA

Alnervik, K., Göthson, H., & Kennedy, B. (2013). Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Alnervik K, Göthson H, Kennedy B. Ljuspunkten - Barns relation till fenomenet och begreppet ljus. 1:a uppl. Liber; 2013.

Köp boken

95 kr