Litteratursamtalets pedagogik : Relationer, lärande och utveckling; Ulrika Bergmark, Sara Viklund; 2020
spara 23%
1 säljare

Litteratursamtalets pedagogik : Relationer, lärande och utveckling Upplaga 1

av Ulrika Bergmark, Sara Viklund
”Det här är typ det bästa vi har gjort. Jag vet inte om jag nånsin har pratat så mycket om böcker.” (Elevcitat)

Den här boken handlar om litteratursamtalets pedagogik. Med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt presenteras olika aspekter av ett lyckat litteratursamtal: läsande elever, följsamma lärare, gemensamt lärande och det betydelsefulla samarbetet. Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod för litteratursamtal. Här möjliggörs elevers lärande och utveckling på ett intellektuellt, socialt och personligt plan. Pedagogiken bygger på att människor lär i samverkan med varandra. 

I boken presenteras lärares och elevers upplevelser av läsning och litteratursamtal i form av berättelser. Här gestaltas också hur samverkan mellan lärare och forskare kan genomföras och hur detta främjar lärares professionella utveckling och lärande. Konkreta råd varvas med teoretiska resonemang som fördjupar förståelsen för litteratursamtalens roll och plats i svenskundervisningen. 

Litteratursamtalets pedagogik vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning. Även rektorer, lärarutbildare, forskare och andra som intresserar sig för skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning kan finna boken intressant. 

Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och har tidigare arbetat som gymnasielärare i svenska. Sara Viklund är gymnasielärare och förstelärare i svenska vid Strömbackaskolan i Piteå.
”Det här är typ det bästa vi har gjort. Jag vet inte om jag nånsin har pratat så mycket om böcker.” (Elevcitat)

Den här boken handlar om litteratursamtalets pedagogik. Med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt presenteras olika aspekter av ett lyckat litteratursamtal: läsande elever, följsamma lärare, gemensamt lärande och det betydelsefulla samarbetet. Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod för litteratursamtal. Här möjliggörs elevers lärande och utveckling på ett intellektuellt, socialt och personligt plan. Pedagogiken bygger på att människor lär i samverkan med varandra. 

I boken presenteras lärares och elevers upplevelser av läsning och litteratursamtal i form av berättelser. Här gestaltas också hur samverkan mellan lärare och forskare kan genomföras och hur detta främjar lärares professionella utveckling och lärande. Konkreta råd varvas med teoretiska resonemang som fördjupar förståelsen för litteratursamtalens roll och plats i svenskundervisningen. 

Litteratursamtalets pedagogik vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning. Även rektorer, lärarutbildare, forskare och andra som intresserar sig för skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning kan finna boken intressant. 

Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och har tidigare arbetat som gymnasielärare i svenska. Sara Viklund är gymnasielärare och förstelärare i svenska vid Strömbackaskolan i Piteå.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789151104348
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 176 st
”Det här är typ det bästa vi har gjort. Jag vet inte om jag nånsin har pratat så mycket om böcker.” (Elevcitat)

Den här boken handlar om litteratursamtalets pedagogik. Med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt presenteras olika aspekter av ett lyckat litteratursamtal: läsande elever, följsamma lärare, gemensamt lärande och det betydelsefulla samarbetet. Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod för litteratursamtal. Här möjliggörs elevers lärande och utveckling på ett intellektuellt, socialt och personligt plan. Pedagogiken bygger på att människor lär i samverkan med varandra. 

I boken presenteras lärares och elevers upplevelser av läsning och litteratursamtal i form av berättelser. Här gestaltas också hur samverkan mellan lärare och forskare kan genomföras och hur detta främjar lärares professionella utveckling och lärande. Konkreta råd varvas med teoretiska resonemang som fördjupar förståelsen för litteratursamtalens roll och plats i svenskundervisningen. 

Litteratursamtalets pedagogik vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning. Även rektorer, lärarutbildare, forskare och andra som intresserar sig för skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning kan finna boken intressant. 

Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och har tidigare arbetat som gymnasielärare i svenska. Sara Viklund är gymnasielärare och förstelärare i svenska vid Strömbackaskolan i Piteå.
”Det här är typ det bästa vi har gjort. Jag vet inte om jag nånsin har pratat så mycket om böcker.” (Elevcitat)

Den här boken handlar om litteratursamtalets pedagogik. Med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt presenteras olika aspekter av ett lyckat litteratursamtal: läsande elever, följsamma lärare, gemensamt lärande och det betydelsefulla samarbetet. Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod för litteratursamtal. Här möjliggörs elevers lärande och utveckling på ett intellektuellt, socialt och personligt plan. Pedagogiken bygger på att människor lär i samverkan med varandra. 

I boken presenteras lärares och elevers upplevelser av läsning och litteratursamtal i form av berättelser. Här gestaltas också hur samverkan mellan lärare och forskare kan genomföras och hur detta främjar lärares professionella utveckling och lärande. Konkreta råd varvas med teoretiska resonemang som fördjupar förståelsen för litteratursamtalens roll och plats i svenskundervisningen. 

Litteratursamtalets pedagogik vänder sig till blivande och verksamma lärare i grund- och gymnasieskola samt vuxenutbildning. Även rektorer, lärarutbildare, forskare och andra som intresserar sig för skolutvecklingsfrågor och praktiknära forskning kan finna boken intressant. 

Ulrika Bergmark är biträdande professor och docent i pedagogik vid Luleå tekniska universitet och har tidigare arbetat som gymnasielärare i svenska. Sara Viklund är gymnasielärare och förstelärare i svenska vid Strömbackaskolan i Piteå.
Begagnad bok
285 kr367 krSpara 82 kr (23%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
285 kr367 krSpara 82 kr (23%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar