Ledarskap i förskolan - Föreståndare - Förskolechef - Rektor; Ewa Ivarson Alm; 2019
spara 54%
5+ säljare

Ledarskap i förskolan - Föreståndare - Förskolechef - Rektor Upplaga 2

av Ewa Ivarson Alm
Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan.

Ledarskap i förskolan

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan.

Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Andra upplagan
Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan.

Ledarskap i förskolan

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan.

Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789144131436
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 168 st
Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan.

Ledarskap i förskolan

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan.

Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Andra upplagan
Ewa Ivarson Alm, förskollärare och fil.dr i pedagogik, har varit verksam på Mittuniversitetet, samt arbetat med fortbildning av förskollärare och föreståndare/förskolechefer. Hennes forskningsintresse har fokus på relationen mellan hemmet och förskolan.

Ledarskap i förskolan

Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2019. Förskolans ledning har förändrats över tid och kan förtydligas och beskrivas genom bland annat de namnbyten som skett under åren, från Föreståndare till Förskole­chef och nu Rektor för förskolan.

Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstugeutredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som funnits tidigare för verksamheten har fått konsekvenser dels för ledarskapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och arbetssätt. Samman­taget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några ­entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars för­äldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till blivande lärare i förskolan som vill utveckla sin kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.

Andra upplagan
Begagnad bok
145 kr312 krSpara 167 kr (54%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
145 kr312 krSpara 167 kr (54%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar