Ledarskap i förskolan; Ewa Ivarson Alm; 2013
5+ säljare

Ledarskap i förskolan Upplaga 1

av Ewa Ivarson Alm
Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2010-talet. Områden som behandlas i boken är förskolechefens uppdrag, bl.a.:

förtydligat ansvar styrning och ledning arbetslag och ansvarsfördelning socialtjänst och förskola det pedagogiska programmet kvalitetsarbetet skollag, läroplan och dokumentation lärarnas kompetens förändrade krav på förskolechefen. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstuge­utredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som finns för verksamheten får konsekvenser dels för ledar­skapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och ­arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till lärare i förskolan som vill utveckla sin ­kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.
Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2010-talet. Områden som behandlas i boken är förskolechefens uppdrag, bl.a.:

förtydligat ansvar styrning och ledning arbetslag och ansvarsfördelning socialtjänst och förskola det pedagogiska programmet kvalitetsarbetet skollag, läroplan och dokumentation lärarnas kompetens förändrade krav på förskolechefen. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstuge­utredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som finns för verksamheten får konsekvenser dels för ledar­skapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och ­arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till lärare i förskolan som vill utveckla sin ­kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2013
ISBN: 9789144077543
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 127 st
Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2010-talet. Områden som behandlas i boken är förskolechefens uppdrag, bl.a.:

förtydligat ansvar styrning och ledning arbetslag och ansvarsfördelning socialtjänst och förskola det pedagogiska programmet kvalitetsarbetet skollag, läroplan och dokumentation lärarnas kompetens förändrade krav på förskolechefen. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstuge­utredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som finns för verksamheten får konsekvenser dels för ledar­skapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och ­arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till lärare i förskolan som vill utveckla sin ­kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.
Förskolan är en frivillig verksamhet och har i och med det andra förtecken än den obligatoriska skolan. I förskolan har lärarna utvecklat ett synsätt och ett något annorlunda ledarskap än i den obligatoriska skolan, vilket författaren belyser och konkretiserar i boken. Hon beskriver och speglar utvecklingen av förskolan som institution från tidigt 1950-tal och fram till 2010-talet. Områden som behandlas i boken är förskolechefens uppdrag, bl.a.:

förtydligat ansvar styrning och ledning arbetslag och ansvarsfördelning socialtjänst och förskola det pedagogiska programmet kvalitetsarbetet skollag, läroplan och dokumentation lärarnas kompetens förändrade krav på förskolechefen. Författaren beskriver hur förskolans ledarskap konstruerats och förändrats över tid och gör kopplingar till vad som hände innan Barnstuge­utredningen kom med sitt betänkande. De reformer, intentioner och direktiv som finns för verksamheten får konsekvenser dels för ledar­skapet, dels för arbetet med barnen, personalens sammansättning och ­arbetssätt. Sammantaget är boken en skildring av hur en verksamhet som initierats av några entusiaster med socialantroposofisk inriktning kommit att bli en verksamhet som är etablerad i alla samhällsklasser och vänder sig till alla barn vars föräldrar arbetar eller studerar.

Boken vänder sig till ledare i förskolan men är också lämplig som litteratur i kurser som vänder sig till lärare i förskolan som vill utveckla sin ­kompetens i syfte att kunna axla uppdraget som ledare i förskolan.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar