spara 23%
2 säljare
Leda genom utforskande spiraler : för likvärdighet och kvalitet Upplaga 1
Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt.
Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:
• Skanna: Vad pågår för våra elever?
• Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
• Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
• Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
• Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
• Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?
Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789144159409
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 244 st
Att skapa skolsystem med högre kvalitet och större likvärdighet är en svår och komplex uppgift. Det kräver mod och styrka men också samarbete, engagemang, nyfikenhet och en stark känsla av moraliskt syfte. Den utforskande spiralen är ett ramverk för utveckling som väver samman dessa insikter i ett aktionsforskande arbetssätt.
Den utforskande spiralen kännetecknas av ett aktivt lyssnade till eleverna. Elever behandlas här som subjekt snarare än ett objekt för utveckling. Utvecklingsarbetet, i sin tur, förstås som en cirkulär process där man kontinuerligt växlar mellan olika faser, inte alltid i en bestämd ordning. Dessa faser inbegriper olika aktiviteter, med tillhörande frågeställningar:
• Skanna: Vad pågår för våra elever?
• Fokusera: Vad kommer att ha störst påverkan?
• Undersöka antaganden: Vad beror den här situationen på och hur bidrar vi till den?
• Lära nytt: Vad behöver vi lära oss? Hur ska vi lära oss det?
• Agera: Vad göra för en meningsfull förbättring?
• Följa upp: Åstadkommer vi tillräcklig förbättring?
Boken vänder sig till verksamma i skola och förskola, särskilt till personer med olika ledningsuppdrag.
309 kr398 krSpara 89 kr (23%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.