Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken. 3. uppl. med DVD; Britt Johansson, Anniqa Sandell Ring; 2012
3 säljare

Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken. 3. uppl. med DVD Upplaga 3

av Britt Johansson, Anniqa Sandell Ring
I den nya samlade läroplanen Lgr 11 ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger också det stöd lärare behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna. Boken vägleder lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp. Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens. Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan. Om författarna
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
I den nya samlade läroplanen Lgr 11 ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger också det stöd lärare behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna. Boken vägleder lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp. Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens. Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan. Om författarna
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789173828642
Förlag: Hallgren & Fallgren
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 282 st
I den nya samlade läroplanen Lgr 11 ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger också det stöd lärare behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna. Boken vägleder lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp. Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens. Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan. Om författarna
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
I den nya samlade läroplanen Lgr 11 ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen. Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger också det stöd lärare behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna. Boken vägleder lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp. Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens. Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan. Om författarna
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
Begagnad bok
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
125 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar