Läsning, läsvanor och läsundersökningar; Ulf Fredriksson, Karin Taube; 2012
5 säljare

Läsning, läsvanor och läsundersökningar Upplaga 1

av Ulf Fredriksson, Karin Taube
Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144058238
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 236 st
Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
Resultaten från stora internationella läsundersökningar som PISA och PIRLS får ofta braskande rubriker i svensk massmedia. Länder rankas och ställs mot varandra, skolans roll värderas och politiker uttalar sig. Frågan är hur det egentligen förhåller sig.
Läsning, läsvanor och läsundersökningar handlar om hur vi läser och vad vi läser. Författarna diskuterar bland annat hur faktorer som ålder, kön, socioekonomisk bakgrund och modersmål spelar in. De belyser också frågor som rör läsvanor och skolfaktorer i relation till barns och ungdomars läsutveckling samt resonerar kring de frågor som vi ofta söker ett mer nyanserat svar på: Hur läser svenska elever jämfört med elever i andra länder? Läser dagens elever sämre än vad elever gjorde tidigare? Vad kan skillnaderna bero på?
Boken ger en sammanhållen, populärvetenskaplig översikt över hur barn, ungdomar men även vuxna läser i Sverige enligt resultat från olika läsundersökningar. Den vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i grundskola, gymnasium och vuxenundervisning.
Begagnad bok
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
199 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar