5+ säljare
Lärande i interaktion Upplaga 1
Den här boken presenterar hur man kan använda samtalsanalys för att studera lärande. Författarna visar hur lärande i första hand är något som deltagare i interaktion gör genom konkreta handlingar som är orienterade mot förändring.
Läs mer
Lärande i interaktion består av fyra delar: en inledning och introduktion till området, en andra del med de första översättningarna till svenska av texter av fältets förgrundsfigurer Emanuel Schegloff och Charles Goodwin, en tredje del med konkreta exempel på hur man ur ett samtalsanalytiskt perspektiv empiriskt kan studera lärande och en fjärde kommenterande del, där Ingrid Carlgren och Ference Marton, båda professorer i pedagogik, medverkar.
Samtalsanalytiska studier av lärande är fortfarande ett förhållandevis nytt område och boken är i första hand tänkt som en introduktion till fältet, men den är även intressant för den redan insatta läsaren, då bokens forskning befinner sig i fronten av forskningsområdet. De översatta artiklarna som presenteras här är moderna klassiker: Emanuel Schegloffs ”Confirming Allusions” (”Att bekräfta alluderingar” från 1996) och Charles Goodwins ”Action and Embodiment” (”Handling och förkroppsligande” från 2000).
Om författarna
Helen Melander är fil.dr och verksam vid pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet. Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och verksam vid Helsingfors universitet samt vid pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2010
ISBN: 9789147093410
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 264 st
Den här boken presenterar hur man kan använda samtalsanalys för att studera lärande. Författarna visar hur lärande i första hand är något som deltagare i interaktion gör genom konkreta handlingar som är orienterade mot förändring.
Läs mer
Lärande i interaktion består av fyra delar: en inledning och introduktion till området, en andra del med de första översättningarna till svenska av texter av fältets förgrundsfigurer Emanuel Schegloff och Charles Goodwin, en tredje del med konkreta exempel på hur man ur ett samtalsanalytiskt perspektiv empiriskt kan studera lärande och en fjärde kommenterande del, där Ingrid Carlgren och Ference Marton, båda professorer i pedagogik, medverkar.
Samtalsanalytiska studier av lärande är fortfarande ett förhållandevis nytt område och boken är i första hand tänkt som en introduktion till fältet, men den är även intressant för den redan insatta läsaren, då bokens forskning befinner sig i fronten av forskningsområdet. De översatta artiklarna som presenteras här är moderna klassiker: Emanuel Schegloffs ”Confirming Allusions” (”Att bekräfta alluderingar” från 1996) och Charles Goodwins ”Action and Embodiment” (”Handling och förkroppsligande” från 2000).
Om författarna
Helen Melander är fil.dr och verksam vid pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet. Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och verksam vid Helsingfors universitet samt vid pedagogiska institutionen vid Uppsala universitet.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.