Kvinnor, kärlek och kreativitet; Claudia Bepko, Jo-Ann Krestan; 1996

Kvinnor, kärlek och kreativitet Upplaga 1

av Claudia Bepko, Jo-Ann Krestan
Boken handlar om den konflikt som många kvinnor känner mellan engagemanget i de nära relationerna och i sin egen kreativitet - och därmed avses inte bara konstnärlig verksamhet utan kreativitet i en vidare bemärkelse - , det dåliga samvetet för att man försummar det ena när man ägnar sigåt det andra. Författarna menar att det inteär fel vare sig man väljer det ena eller det andra men att det också går att förena dessa olika sidor. Det viktiga är att det är kvinnan själv - inte andra - som bestämmer hur hon ska leva. Författarna har intervjuat 300 kvinnor mellan 15 och 88år, dels genom frågeformulär, dels genom djupintervjuer. De varvar systematiskt analyserande resonemang med intressanta fallbeskrivningar och citat. De menar att kvinnor kan delas upp i fyra huvudgrupper: älskande (huvudsakligen relationsinriktade), skapande (huvudsakligen inriktade på sin egen kreativitet), ledare (som kan vara mycket kreativa men som samtidigt ger relationer stort utrymme i sin egen kreativitet) och förnyare (som är duktiga på att förena sina relationer och sin egen kreativa verksamhet). I fokus för framställningen står givetvis kvinnan av idag, hennes situation i dagens samhälle och värderingssystem. Men här finns också en historik över psykologins kvinnosyn från Freud till våra dagar. Vidare behandlar boken frågan om särart och likhet - om kvinnor i grundenär lika eller olika män. Detta är en bok att läsa med eftertanke, att få idéer av, att göra klart för sig var man står och vad man vill, att se sina egna möjligheter. Den har goda förutsättningar att finna en engagerad läsekrets, eftersom den rör vid centrala kvinnofrågor på ett genomträngande och positivt sätt. Översättning Margareta EklöfClaudia Bepko och Jo-Ann Krestan är familjeterapeuter. De är "lärjungar" till Harriet Goldhor Lerner och arbetar i stort sett efter samma metoder som hon. På svenska finns också deras bok Duktig flicka.
Boken handlar om den konflikt som många kvinnor känner mellan engagemanget i de nära relationerna och i sin egen kreativitet - och därmed avses inte bara konstnärlig verksamhet utan kreativitet i en vidare bemärkelse - , det dåliga samvetet för att man försummar det ena när man ägnar sigåt det andra. Författarna menar att det inteär fel vare sig man väljer det ena eller det andra men att det också går att förena dessa olika sidor. Det viktiga är att det är kvinnan själv - inte andra - som bestämmer hur hon ska leva. Författarna har intervjuat 300 kvinnor mellan 15 och 88år, dels genom frågeformulär, dels genom djupintervjuer. De varvar systematiskt analyserande resonemang med intressanta fallbeskrivningar och citat. De menar att kvinnor kan delas upp i fyra huvudgrupper: älskande (huvudsakligen relationsinriktade), skapande (huvudsakligen inriktade på sin egen kreativitet), ledare (som kan vara mycket kreativa men som samtidigt ger relationer stort utrymme i sin egen kreativitet) och förnyare (som är duktiga på att förena sina relationer och sin egen kreativa verksamhet). I fokus för framställningen står givetvis kvinnan av idag, hennes situation i dagens samhälle och värderingssystem. Men här finns också en historik över psykologins kvinnosyn från Freud till våra dagar. Vidare behandlar boken frågan om särart och likhet - om kvinnor i grundenär lika eller olika män. Detta är en bok att läsa med eftertanke, att få idéer av, att göra klart för sig var man står och vad man vill, att se sina egna möjligheter. Den har goda förutsättningar att finna en engagerad läsekrets, eftersom den rör vid centrala kvinnofrågor på ett genomträngande och positivt sätt. Översättning Margareta EklöfClaudia Bepko och Jo-Ann Krestan är familjeterapeuter. De är "lärjungar" till Harriet Goldhor Lerner och arbetar i stort sett efter samma metoder som hon. På svenska finns också deras bok Duktig flicka.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 1996
ISBN: 9789127041752
Förlag: Natur & Kultur Allmänlitteratur
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 336 st
Boken handlar om den konflikt som många kvinnor känner mellan engagemanget i de nära relationerna och i sin egen kreativitet - och därmed avses inte bara konstnärlig verksamhet utan kreativitet i en vidare bemärkelse - , det dåliga samvetet för att man försummar det ena när man ägnar sigåt det andra. Författarna menar att det inteär fel vare sig man väljer det ena eller det andra men att det också går att förena dessa olika sidor. Det viktiga är att det är kvinnan själv - inte andra - som bestämmer hur hon ska leva. Författarna har intervjuat 300 kvinnor mellan 15 och 88år, dels genom frågeformulär, dels genom djupintervjuer. De varvar systematiskt analyserande resonemang med intressanta fallbeskrivningar och citat. De menar att kvinnor kan delas upp i fyra huvudgrupper: älskande (huvudsakligen relationsinriktade), skapande (huvudsakligen inriktade på sin egen kreativitet), ledare (som kan vara mycket kreativa men som samtidigt ger relationer stort utrymme i sin egen kreativitet) och förnyare (som är duktiga på att förena sina relationer och sin egen kreativa verksamhet). I fokus för framställningen står givetvis kvinnan av idag, hennes situation i dagens samhälle och värderingssystem. Men här finns också en historik över psykologins kvinnosyn från Freud till våra dagar. Vidare behandlar boken frågan om särart och likhet - om kvinnor i grundenär lika eller olika män. Detta är en bok att läsa med eftertanke, att få idéer av, att göra klart för sig var man står och vad man vill, att se sina egna möjligheter. Den har goda förutsättningar att finna en engagerad läsekrets, eftersom den rör vid centrala kvinnofrågor på ett genomträngande och positivt sätt. Översättning Margareta EklöfClaudia Bepko och Jo-Ann Krestan är familjeterapeuter. De är "lärjungar" till Harriet Goldhor Lerner och arbetar i stort sett efter samma metoder som hon. På svenska finns också deras bok Duktig flicka.
Boken handlar om den konflikt som många kvinnor känner mellan engagemanget i de nära relationerna och i sin egen kreativitet - och därmed avses inte bara konstnärlig verksamhet utan kreativitet i en vidare bemärkelse - , det dåliga samvetet för att man försummar det ena när man ägnar sigåt det andra. Författarna menar att det inteär fel vare sig man väljer det ena eller det andra men att det också går att förena dessa olika sidor. Det viktiga är att det är kvinnan själv - inte andra - som bestämmer hur hon ska leva. Författarna har intervjuat 300 kvinnor mellan 15 och 88år, dels genom frågeformulär, dels genom djupintervjuer. De varvar systematiskt analyserande resonemang med intressanta fallbeskrivningar och citat. De menar att kvinnor kan delas upp i fyra huvudgrupper: älskande (huvudsakligen relationsinriktade), skapande (huvudsakligen inriktade på sin egen kreativitet), ledare (som kan vara mycket kreativa men som samtidigt ger relationer stort utrymme i sin egen kreativitet) och förnyare (som är duktiga på att förena sina relationer och sin egen kreativa verksamhet). I fokus för framställningen står givetvis kvinnan av idag, hennes situation i dagens samhälle och värderingssystem. Men här finns också en historik över psykologins kvinnosyn från Freud till våra dagar. Vidare behandlar boken frågan om särart och likhet - om kvinnor i grundenär lika eller olika män. Detta är en bok att läsa med eftertanke, att få idéer av, att göra klart för sig var man står och vad man vill, att se sina egna möjligheter. Den har goda förutsättningar att finna en engagerad läsekrets, eftersom den rör vid centrala kvinnofrågor på ett genomträngande och positivt sätt. Översättning Margareta EklöfClaudia Bepko och Jo-Ann Krestan är familjeterapeuter. De är "lärjungar" till Harriet Goldhor Lerner och arbetar i stort sett efter samma metoder som hon. På svenska finns också deras bok Duktig flicka.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)