Kunskapens former : vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik Upplaga 4
Vad är processen bakom kunskapsbildning inom vetenskap och forskning? Vilka utmaningar stöter man på i strävan efter kunskap? Denna text utforskar viktiga filosofiska termer och traditioner och ger samtidigt en lättillgänglig introduktion till metoder för praktisk forskning.
Diskussionen tar avstamp i både klassiska och samtida perspektiv inom vetenskapsteori och filosofi. Målet är att på ett klart och lättförståeligt sätt belysa dessa invecklade frågeställningar, samtidigt som man undviker att förenkla de intressanta och ofta komplexa konflikterna och problemen som finns.
I den fjärde upplagan av denna bok finner läsaren nya uppdateringar och tillägg, inklusive ett helt nytt kapitel om forskningsetik. Dessutom erbjuds läsaren olika tips på hur boken kan användas i undervisningssyfte, antingen som lärobok eller som en praktisk handbok. Forskningsetiska aspekter behandlas både i detalj, med koppling till skrivandet, och i ett större, organisatoriskt sammanhang.
Sagt om boken
"Upplagan är uppdaterad och kompletterad med ett nytt kapitel om forskningsetiska frågor. Anslaget är brett och författarna lyckas väl med att förhålla sig fria i deras presentationer. I detta lämpar sig boken väl som en orientering i olika vetenskapliga traditioner och förhållningssätt för de studenter som boken i första hand riktar sig till, men den kan också läsas på mer avancerade nivåer." Bosse Forsén, BTJ nr 16, 2019.
Vad är processen bakom kunskapsbildning inom vetenskap och forskning? Vilka utmaningar stöter man på i strävan efter kunskap? Denna text utforskar viktiga filosofiska termer och traditioner och ger samtidigt en lättillgänglig introduktion till metoder för praktisk forskning.
Diskussionen tar avstamp i både klassiska och samtida perspektiv inom vetenskapsteori och filosofi. Målet är att på ett klart och lättförståeligt sätt belysa dessa invecklade frågeställningar, samtidigt som man undviker att förenkla de intressanta och ofta komplexa konflikterna och problemen som finns.
I den fjärde upplagan av denna bok finner läsaren nya uppdateringar och tillägg, inklusive ett helt nytt kapitel om forskningsetik. Dessutom erbjuds läsaren olika tips på hur boken kan användas i undervisningssyfte, antingen som lärobok eller som en praktisk handbok. Forskningsetiska aspekter behandlas både i detalj, med koppling till skrivandet, och i ett större, organisatoriskt sammanhang.
Sagt om boken
"Upplagan är uppdaterad och kompletterad med ett nytt kapitel om forskningsetiska frågor. Anslaget är brett och författarna lyckas väl med att förhålla sig fria i deras presentationer. I detta lämpar sig boken väl som en orientering i olika vetenskapliga traditioner och förhållningssätt för de studenter som boken i första hand riktar sig till, men den kan också läsas på mer avancerade nivåer." Bosse Forsén, BTJ nr 16, 2019.