Kraften i den kollektiva förmågan : från forskning till förbättring i skolan; Jennie Donohoo, Steven Katz; 2022
spara 35%
3 säljare

Kraften i den kollektiva förmågan : från forskning till förbättring i skolan Upplaga 1

av Jennie Donohoo, Steven Katz
Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring.

Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver­kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku­terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts­orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med­vetet och mål­inrik­tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken.

Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.
Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring.

Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver­kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku­terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts­orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med­vetet och mål­inrik­tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken.

Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789144156149
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring.

Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver­kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku­terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts­orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med­vetet och mål­inrik­tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken.

Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.
Genom forskning, inte minst ett stort antal meta-studier, vet vi med rela­tivt stor säkerhet vad som ”borde fungera” i skolan. Ändå är det svårt att omsätta sådana generella forskningsresultat i praktiken, så att de får en positiv effekt på elevers lärande. Här krävs ett gemen­samt och undersökande arbete, men också en tilltro till den kollek­tiva förmågan att åstadkomma positiv förändring.

Boken förklarar varför tilliten till den kollektiva förmågan i en grupp är avgörande vid förbättringsarbete och hur en sådan tillit påver­kar gruppers ansträngning, motivation och beslutsamhet. Vidare disku­terar författarna betydelsen av att fostra en uppgifts­orienterad snarare än en prestationsorienterad miljö, där gruppen lär tillsammans, undersöker orsakssammanhang samt agerar med­vetet och mål­inrik­tat. I en sådan grupp stärks tron på den kollektiva förmågan genom observationer och analys av målinriktat arbete och erfarenheter av att lyckas. Betydelsen av känslor och övertygelser i förändringsarbete berörs också i boken.

Kraften i den kollektiva förmågan vänder sig till verksamma lärare och rektorer.
Begagnad bok
259 kr393 krSpara 134 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
259 kr393 krSpara 134 kr (35%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar