Kompissamtal - komm i stf tystnad eller våld; Lars Edling; 2001

Kompissamtal - komm i stf tystnad eller våld Upplaga 4

av Lars Edling
Kommunikation i stället för tystnad eller våld
Konfliktlösning är sedan många år ett regelbundet inslag i undervisningen på Slottsvångsskolan i Helsingborg. Träningen börjar i förskolan och fortsätter sedan uppåt i klasserna.

En gång i veckan skjuter eleverna bänkarna åt sidan, sätter sig i en ring och reder ut sina konflikter enligt ett utarbetat system. Samtalen leds av en lärare eller ofta två tillsammans. I samtalen får eleverna lära sig att sätta gränser och kommunicera rakt; att säga till klasskamraten "jag känner mig sårad av det du gjorde" istället för att baktala honom eller henne inför andra. Kompissamtalen är ett forum för eleverna att själva skapa harmoni i klassen. Den harmonin ger det övriga skolarbetet mycket positiva förutsättningar.

Kompissamtal beskriver lärarnas arbete med hjälp av reportage och dialoger. Boken diskuterar också behovet av känslomässig medvetenhet. Om skolan ska rusta för livet måste känslomässig träning få samma tyngd i undervisningen som intellektuell träning.

Kompissamtal riktar sig främst till lärare, skolpsykologer, specialpedagoger och personal på fritidshem, men även till andra intresserade av kommunikation.
Kommunikation i stället för tystnad eller våld
Konfliktlösning är sedan många år ett regelbundet inslag i undervisningen på Slottsvångsskolan i Helsingborg. Träningen börjar i förskolan och fortsätter sedan uppåt i klasserna.

En gång i veckan skjuter eleverna bänkarna åt sidan, sätter sig i en ring och reder ut sina konflikter enligt ett utarbetat system. Samtalen leds av en lärare eller ofta två tillsammans. I samtalen får eleverna lära sig att sätta gränser och kommunicera rakt; att säga till klasskamraten "jag känner mig sårad av det du gjorde" istället för att baktala honom eller henne inför andra. Kompissamtalen är ett forum för eleverna att själva skapa harmoni i klassen. Den harmonin ger det övriga skolarbetet mycket positiva förutsättningar.

Kompissamtal beskriver lärarnas arbete med hjälp av reportage och dialoger. Boken diskuterar också behovet av känslomässig medvetenhet. Om skolan ska rusta för livet måste känslomässig träning få samma tyngd i undervisningen som intellektuell träning.

Kompissamtal riktar sig främst till lärare, skolpsykologer, specialpedagoger och personal på fritidshem, men även till andra intresserade av kommunikation.
Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789164619983
Förlag: Gleerups
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 96 st
Kommunikation i stället för tystnad eller våld
Konfliktlösning är sedan många år ett regelbundet inslag i undervisningen på Slottsvångsskolan i Helsingborg. Träningen börjar i förskolan och fortsätter sedan uppåt i klasserna.

En gång i veckan skjuter eleverna bänkarna åt sidan, sätter sig i en ring och reder ut sina konflikter enligt ett utarbetat system. Samtalen leds av en lärare eller ofta två tillsammans. I samtalen får eleverna lära sig att sätta gränser och kommunicera rakt; att säga till klasskamraten "jag känner mig sårad av det du gjorde" istället för att baktala honom eller henne inför andra. Kompissamtalen är ett forum för eleverna att själva skapa harmoni i klassen. Den harmonin ger det övriga skolarbetet mycket positiva förutsättningar.

Kompissamtal beskriver lärarnas arbete med hjälp av reportage och dialoger. Boken diskuterar också behovet av känslomässig medvetenhet. Om skolan ska rusta för livet måste känslomässig träning få samma tyngd i undervisningen som intellektuell träning.

Kompissamtal riktar sig främst till lärare, skolpsykologer, specialpedagoger och personal på fritidshem, men även till andra intresserade av kommunikation.
Kommunikation i stället för tystnad eller våld
Konfliktlösning är sedan många år ett regelbundet inslag i undervisningen på Slottsvångsskolan i Helsingborg. Träningen börjar i förskolan och fortsätter sedan uppåt i klasserna.

En gång i veckan skjuter eleverna bänkarna åt sidan, sätter sig i en ring och reder ut sina konflikter enligt ett utarbetat system. Samtalen leds av en lärare eller ofta två tillsammans. I samtalen får eleverna lära sig att sätta gränser och kommunicera rakt; att säga till klasskamraten "jag känner mig sårad av det du gjorde" istället för att baktala honom eller henne inför andra. Kompissamtalen är ett forum för eleverna att själva skapa harmoni i klassen. Den harmonin ger det övriga skolarbetet mycket positiva förutsättningar.

Kompissamtal beskriver lärarnas arbete med hjälp av reportage och dialoger. Boken diskuterar också behovet av känslomässig medvetenhet. Om skolan ska rusta för livet måste känslomässig träning få samma tyngd i undervisningen som intellektuell träning.

Kompissamtal riktar sig främst till lärare, skolpsykologer, specialpedagoger och personal på fritidshem, men även till andra intresserade av kommunikation.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)