5 säljare
Källkritik i undervisningen : teori och praktik åk 1-3 Upplaga 1
Barn behöver redan i tidig ålder lära sig att söka information och att se på den med kritiska ögon. När tillgången till information ständigt växer, barns internetanvändning ökar och vår världsbild till stor del formas av medier är det viktigt att barnen kan avgöra vilka källor som är trovärdiga.
I boken Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 berättar Maria Heimer hur vi kan arbeta med böcker och hemsidor för att väcka elevers nyfikenhet på informationssökning, källkritik och upphovsrätt. Boken tipsar om anpassad barnlitteratur, länkar och digitala verktyg, och ger förslag på lämpliga appar och användningsområden.
Boken är uppdelad i två delar, en teoretisk och en praktisk. Första delen av boken utgör en bas i medie- och informationskunnighet för personal i de lägre skolåren, på skolbibliotek och på fritidshem. Den andra delen ger förslag på övningar i informationssökning, källkritik och upphovsrätt att använda i årskurs 1-3. Läsaren får tips om hur man kan arbeta med till exempel källor, sökmotorer, medievanor och hur man förbereder sin sökning.
Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 är en viktig bok för att barn ska lära sig att hantera och värdera olika bilder av världen.
Författaren Maria Heimer har under många år arbetat som utvecklingspedagog. 2008 utsågs hon till Årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket hon arbetade på till Årets skolbibliotek.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789177410393
Förlag: Gothia Kompetens
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 163 st
Barn behöver redan i tidig ålder lära sig att söka information och att se på den med kritiska ögon. När tillgången till information ständigt växer, barns internetanvändning ökar och vår världsbild till stor del formas av medier är det viktigt att barnen kan avgöra vilka källor som är trovärdiga.
I boken Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 berättar Maria Heimer hur vi kan arbeta med böcker och hemsidor för att väcka elevers nyfikenhet på informationssökning, källkritik och upphovsrätt. Boken tipsar om anpassad barnlitteratur, länkar och digitala verktyg, och ger förslag på lämpliga appar och användningsområden.
Boken är uppdelad i två delar, en teoretisk och en praktisk. Första delen av boken utgör en bas i medie- och informationskunnighet för personal i de lägre skolåren, på skolbibliotek och på fritidshem. Den andra delen ger förslag på övningar i informationssökning, källkritik och upphovsrätt att använda i årskurs 1-3. Läsaren får tips om hur man kan arbeta med till exempel källor, sökmotorer, medievanor och hur man förbereder sin sökning.
Källkritik i undervisningen – teori och praktik åk 1-3 är en viktig bok för att barn ska lära sig att hantera och värdera olika bilder av världen.
Författaren Maria Heimer har under många år arbetat som utvecklingspedagog. 2008 utsågs hon till Årets skolbibliotekarie och året därpå utsågs skolbiblioteket hon arbetade på till Årets skolbibliotek.
285 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.