Java direkt med Swing; Jan Skansholm; 2003
1 säljare

Java direkt med Swing Upplaga 4

av Jan Skansholm
Denna bok vänder sig till den nya generation av datoranvändare för vilka begrepp som fönster, menyer, webbsidor och Internet är välkända och naturliga. Är man van vid att program har grafiska användargränssnitt och att de kan kommunicera med avlägsna datorer via nätet, förväntar man sig naturligtvis också att en bok om programmering visar hur man konstruerar sådana program. Men grafiska program och kommunikationsprogram kan lätt bli mycket komplicerade. De har därför normalt inte behandlats i grundläggande programmeringsböcker. Med Java har emellertid förutsättningarna förändrats. Därför diskuteras i denna bok grafiska program redan från början och kommunikation behandlas utförligt. De mest avancerade exemplen gör sådant som skulle varit omöjligt att ha med i en mer traditionell lärobok i programmering för nybörjare.

Java är inte bara ett objektorienterat språk, utan till Java hör också ett omfattande bibliotek med standardklasser. Dessa beskrivs och används för att skapa komponenter, s.k. objekt, som programmen byggs upp av. Speciellt används i boken klasserna i biblioteket Swing för att konstruera program med tilltalande, moderna användargränssnitt.
I boken utnyttjas UML (Unified Modeling Language) för att grafiskt presentera objekt, klasser, relationer och gränssnitt mellan olika klasser.

Boken förutsätter inte erfarenhet av programmering. Däremot är det bra om man har en viss datorvana och t.ex. vet hur man kör grafiska program och hanterar en webbläsare.
Boken innehåller en mängd exempel. Varje kapitel avslutas dessutom med en samling övningsexempel, som läsaren själv kan arbeta med. Kompletterande material som hjälpklasser, exempel, lösningar och andra kommentarer finns att hämta ner från bokens webbsida: studentlitteratur.se/java

Fjärde upplagan
Denna bok vänder sig till den nya generation av datoranvändare för vilka begrepp som fönster, menyer, webbsidor och Internet är välkända och naturliga. Är man van vid att program har grafiska användargränssnitt och att de kan kommunicera med avlägsna datorer via nätet, förväntar man sig naturligtvis också att en bok om programmering visar hur man konstruerar sådana program. Men grafiska program och kommunikationsprogram kan lätt bli mycket komplicerade. De har därför normalt inte behandlats i grundläggande programmeringsböcker. Med Java har emellertid förutsättningarna förändrats. Därför diskuteras i denna bok grafiska program redan från början och kommunikation behandlas utförligt. De mest avancerade exemplen gör sådant som skulle varit omöjligt att ha med i en mer traditionell lärobok i programmering för nybörjare.

Java är inte bara ett objektorienterat språk, utan till Java hör också ett omfattande bibliotek med standardklasser. Dessa beskrivs och används för att skapa komponenter, s.k. objekt, som programmen byggs upp av. Speciellt används i boken klasserna i biblioteket Swing för att konstruera program med tilltalande, moderna användargränssnitt.
I boken utnyttjas UML (Unified Modeling Language) för att grafiskt presentera objekt, klasser, relationer och gränssnitt mellan olika klasser.

Boken förutsätter inte erfarenhet av programmering. Däremot är det bra om man har en viss datorvana och t.ex. vet hur man kör grafiska program och hanterar en webbläsare.
Boken innehåller en mängd exempel. Varje kapitel avslutas dessutom med en samling övningsexempel, som läsaren själv kan arbeta med. Kompletterande material som hjälpklasser, exempel, lösningar och andra kommentarer finns att hämta ner från bokens webbsida: studentlitteratur.se/java

Fjärde upplagan
Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2003
ISBN: 9789144042541
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 680 st
8 upplagor
Upplaga 8 (2014)
från 359 kr
Upplaga 7 (2012)
från 189 kr
Upplaga 6 (2010)
från 185 kr
Upplaga 5 (2004)
från 115 kr
Visa alla upplagor
Denna bok vänder sig till den nya generation av datoranvändare för vilka begrepp som fönster, menyer, webbsidor och Internet är välkända och naturliga. Är man van vid att program har grafiska användargränssnitt och att de kan kommunicera med avlägsna datorer via nätet, förväntar man sig naturligtvis också att en bok om programmering visar hur man konstruerar sådana program. Men grafiska program och kommunikationsprogram kan lätt bli mycket komplicerade. De har därför normalt inte behandlats i grundläggande programmeringsböcker. Med Java har emellertid förutsättningarna förändrats. Därför diskuteras i denna bok grafiska program redan från början och kommunikation behandlas utförligt. De mest avancerade exemplen gör sådant som skulle varit omöjligt att ha med i en mer traditionell lärobok i programmering för nybörjare.

Java är inte bara ett objektorienterat språk, utan till Java hör också ett omfattande bibliotek med standardklasser. Dessa beskrivs och används för att skapa komponenter, s.k. objekt, som programmen byggs upp av. Speciellt används i boken klasserna i biblioteket Swing för att konstruera program med tilltalande, moderna användargränssnitt.
I boken utnyttjas UML (Unified Modeling Language) för att grafiskt presentera objekt, klasser, relationer och gränssnitt mellan olika klasser.

Boken förutsätter inte erfarenhet av programmering. Däremot är det bra om man har en viss datorvana och t.ex. vet hur man kör grafiska program och hanterar en webbläsare.
Boken innehåller en mängd exempel. Varje kapitel avslutas dessutom med en samling övningsexempel, som läsaren själv kan arbeta med. Kompletterande material som hjälpklasser, exempel, lösningar och andra kommentarer finns att hämta ner från bokens webbsida: studentlitteratur.se/java

Fjärde upplagan
Denna bok vänder sig till den nya generation av datoranvändare för vilka begrepp som fönster, menyer, webbsidor och Internet är välkända och naturliga. Är man van vid att program har grafiska användargränssnitt och att de kan kommunicera med avlägsna datorer via nätet, förväntar man sig naturligtvis också att en bok om programmering visar hur man konstruerar sådana program. Men grafiska program och kommunikationsprogram kan lätt bli mycket komplicerade. De har därför normalt inte behandlats i grundläggande programmeringsböcker. Med Java har emellertid förutsättningarna förändrats. Därför diskuteras i denna bok grafiska program redan från början och kommunikation behandlas utförligt. De mest avancerade exemplen gör sådant som skulle varit omöjligt att ha med i en mer traditionell lärobok i programmering för nybörjare.

Java är inte bara ett objektorienterat språk, utan till Java hör också ett omfattande bibliotek med standardklasser. Dessa beskrivs och används för att skapa komponenter, s.k. objekt, som programmen byggs upp av. Speciellt används i boken klasserna i biblioteket Swing för att konstruera program med tilltalande, moderna användargränssnitt.
I boken utnyttjas UML (Unified Modeling Language) för att grafiskt presentera objekt, klasser, relationer och gränssnitt mellan olika klasser.

Boken förutsätter inte erfarenhet av programmering. Däremot är det bra om man har en viss datorvana och t.ex. vet hur man kör grafiska program och hanterar en webbläsare.
Boken innehåller en mängd exempel. Varje kapitel avslutas dessutom med en samling övningsexempel, som läsaren själv kan arbeta med. Kompletterande material som hjälpklasser, exempel, lösningar och andra kommentarer finns att hämta ner från bokens webbsida: studentlitteratur.se/java

Fjärde upplagan
Begagnad bok
179 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
179 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar