Inledning till estetiken; Georg Wilhelm Friedrich Hegel; 2005
spara 33%
1 säljare

Inledning till estetiken

av Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Hegels Föreläsningar om estetiken utgör ett storslaget försök att tänk a samman filosofin, historien och konsten i en enda begreppslig arkite ktur. I en mening summeras och uttöms här den klassiska konstteorins a lla figurer, vilket därmed också innebär att Hegels föreläsningar defi nierar en fond mot vilken det moderna skulle komma att avteckna sig. D en uppgift som Hegel står inför är att tänka samman konst och historia , inte bara på ett empiriskt-sociologiskt eller stilhistoriskt sätt (ä ven om så gott som all senare konsthistorieskrivning med filosofiska a mbitioner, från Wölfflin till Riegl och Panofsky, står i stor om än of ta inte helt erkänd skuld till honom), utan framför allt att förstå ko nstens funktion inom historien som helhet " den roll som konsten spela r för »andens» utveckling, och inte minst för den »absoluta anden» och konstruktionen av det filosofiska systemet. Eller, uttryckt i moderna re termer: att förstå vilken som är den speciella typ av sanning som t illkommer konsten, till skillnad från religionen, politiken, filosofin ; vad är det som är unikt just för konstverket, och i vad mån kan det översättas till en begreppslig-diskursiv kunskap? »Estetik» är för Heg el inte så mycket namnet på en avgränsad filosofisk disciplin, som på just en fråga: kan konsten och den erfarenhet som ligger fördold i den »upphävas» " i den dubbla betydelse som Aufhebung har hos Hegel, dels att sudda ut, utplåna, men också att lyfta upp och bevara på en högre nivå " i det filosofiskt-begreppsliga vetandet? Här presenteras Hegel s inledning till dessa föreläsningar i översättning av Sven-Olov Walle nstein, som också svarar för ett efterord om Hegels konstfilosofi och dess receptionshistoria.
Hegels Föreläsningar om estetiken utgör ett storslaget försök att tänk a samman filosofin, historien och konsten i en enda begreppslig arkite ktur. I en mening summeras och uttöms här den klassiska konstteorins a lla figurer, vilket därmed också innebär att Hegels föreläsningar defi nierar en fond mot vilken det moderna skulle komma att avteckna sig. D en uppgift som Hegel står inför är att tänka samman konst och historia , inte bara på ett empiriskt-sociologiskt eller stilhistoriskt sätt (ä ven om så gott som all senare konsthistorieskrivning med filosofiska a mbitioner, från Wölfflin till Riegl och Panofsky, står i stor om än of ta inte helt erkänd skuld till honom), utan framför allt att förstå ko nstens funktion inom historien som helhet " den roll som konsten spela r för »andens» utveckling, och inte minst för den »absoluta anden» och konstruktionen av det filosofiska systemet. Eller, uttryckt i moderna re termer: att förstå vilken som är den speciella typ av sanning som t illkommer konsten, till skillnad från religionen, politiken, filosofin ; vad är det som är unikt just för konstverket, och i vad mån kan det översättas till en begreppslig-diskursiv kunskap? »Estetik» är för Heg el inte så mycket namnet på en avgränsad filosofisk disciplin, som på just en fråga: kan konsten och den erfarenhet som ligger fördold i den »upphävas» " i den dubbla betydelse som Aufhebung har hos Hegel, dels att sudda ut, utplåna, men också att lyfta upp och bevara på en högre nivå " i det filosofiskt-begreppsliga vetandet? Här presenteras Hegel s inledning till dessa föreläsningar i översättning av Sven-Olov Walle nstein, som också svarar för ett efterord om Hegels konstfilosofi och dess receptionshistoria.
Utgiven: 2005
ISBN: 9789171732293
Förlag: Bokförlaget Daidalos
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 138 st
Hegels Föreläsningar om estetiken utgör ett storslaget försök att tänk a samman filosofin, historien och konsten i en enda begreppslig arkite ktur. I en mening summeras och uttöms här den klassiska konstteorins a lla figurer, vilket därmed också innebär att Hegels föreläsningar defi nierar en fond mot vilken det moderna skulle komma att avteckna sig. D en uppgift som Hegel står inför är att tänka samman konst och historia , inte bara på ett empiriskt-sociologiskt eller stilhistoriskt sätt (ä ven om så gott som all senare konsthistorieskrivning med filosofiska a mbitioner, från Wölfflin till Riegl och Panofsky, står i stor om än of ta inte helt erkänd skuld till honom), utan framför allt att förstå ko nstens funktion inom historien som helhet " den roll som konsten spela r för »andens» utveckling, och inte minst för den »absoluta anden» och konstruktionen av det filosofiska systemet. Eller, uttryckt i moderna re termer: att förstå vilken som är den speciella typ av sanning som t illkommer konsten, till skillnad från religionen, politiken, filosofin ; vad är det som är unikt just för konstverket, och i vad mån kan det översättas till en begreppslig-diskursiv kunskap? »Estetik» är för Heg el inte så mycket namnet på en avgränsad filosofisk disciplin, som på just en fråga: kan konsten och den erfarenhet som ligger fördold i den »upphävas» " i den dubbla betydelse som Aufhebung har hos Hegel, dels att sudda ut, utplåna, men också att lyfta upp och bevara på en högre nivå " i det filosofiskt-begreppsliga vetandet? Här presenteras Hegel s inledning till dessa föreläsningar i översättning av Sven-Olov Walle nstein, som också svarar för ett efterord om Hegels konstfilosofi och dess receptionshistoria.
Hegels Föreläsningar om estetiken utgör ett storslaget försök att tänk a samman filosofin, historien och konsten i en enda begreppslig arkite ktur. I en mening summeras och uttöms här den klassiska konstteorins a lla figurer, vilket därmed också innebär att Hegels föreläsningar defi nierar en fond mot vilken det moderna skulle komma att avteckna sig. D en uppgift som Hegel står inför är att tänka samman konst och historia , inte bara på ett empiriskt-sociologiskt eller stilhistoriskt sätt (ä ven om så gott som all senare konsthistorieskrivning med filosofiska a mbitioner, från Wölfflin till Riegl och Panofsky, står i stor om än of ta inte helt erkänd skuld till honom), utan framför allt att förstå ko nstens funktion inom historien som helhet " den roll som konsten spela r för »andens» utveckling, och inte minst för den »absoluta anden» och konstruktionen av det filosofiska systemet. Eller, uttryckt i moderna re termer: att förstå vilken som är den speciella typ av sanning som t illkommer konsten, till skillnad från religionen, politiken, filosofin ; vad är det som är unikt just för konstverket, och i vad mån kan det översättas till en begreppslig-diskursiv kunskap? »Estetik» är för Heg el inte så mycket namnet på en avgränsad filosofisk disciplin, som på just en fråga: kan konsten och den erfarenhet som ligger fördold i den »upphävas» " i den dubbla betydelse som Aufhebung har hos Hegel, dels att sudda ut, utplåna, men också att lyfta upp och bevara på en högre nivå " i det filosofiskt-begreppsliga vetandet? Här presenteras Hegel s inledning till dessa föreläsningar i översättning av Sven-Olov Walle nstein, som också svarar för ett efterord om Hegels konstfilosofi och dess receptionshistoria.
Begagnad bok
119 kr177 krSpara 58 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr177 krSpara 58 kr (33%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar