Från hemmasittare till återvändare : vägar till skolnärvaro; Sirkka Persson; 2022
endast ny

Från hemmasittare till återvändare : vägar till skolnärvaro Upplaga 1

av Sirkka Persson
Ett lagarbete där all skolpersonal bidrar och där man inte ger upp hoppet om en elev. Det är kärnan i Kringlaskolans framgångsrika arbete med att öka elevernas skolnärvaro. Här berättar rektor Sirkka Persson om hur de lyckades få alla hemmasittare att klara skolan för att ta sig vidare till andra skolformer.

Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är i fokus. Men det finns också mycket konstruktivt att göra för att den som blivit hemmasittare ändå ska nå målen. Med en prestigelös inställning, en rad olika anpassningar och digitala verktyg är det fullt möjligt oavsett orsak. En av skolans elever, som uttalar sig i boken, blev en av Sveriges mest kända då hon strejkade utanför riksdagen.

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor.  Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling med förhoppningen att bidra till att fler elever får en tillgänglig skola.

Innehåll
Presentation

Inledning

Kapitel 1. Vem är hemmasittaren?

Kapitel 2. Skäl till frånvaro

Kapitel 3. Relationen mellan hemmet och skolan

Kapitel 4. Riskfaktorer och hur vi minskar dem

Kapitel 5. Riskfaktorer utanför skolan

Kapitel 6. Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?

Kapitel 7. Hur skapas en tillgänglig skola?

Kapitel 8. Anpassningar av fysisk miljö är friskfaktorer

Kapitel 9. Att bygga en helhet: om organisation, struktur och kultur

Kapitel 10. Från hemmasittare till återvändare

Tack

Referenser

Bilagor
Ett lagarbete där all skolpersonal bidrar och där man inte ger upp hoppet om en elev. Det är kärnan i Kringlaskolans framgångsrika arbete med att öka elevernas skolnärvaro. Här berättar rektor Sirkka Persson om hur de lyckades få alla hemmasittare att klara skolan för att ta sig vidare till andra skolformer.

Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är i fokus. Men det finns också mycket konstruktivt att göra för att den som blivit hemmasittare ändå ska nå målen. Med en prestigelös inställning, en rad olika anpassningar och digitala verktyg är det fullt möjligt oavsett orsak. En av skolans elever, som uttalar sig i boken, blev en av Sveriges mest kända då hon strejkade utanför riksdagen.

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor.  Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling med förhoppningen att bidra till att fler elever får en tillgänglig skola.

Innehåll
Presentation

Inledning

Kapitel 1. Vem är hemmasittaren?

Kapitel 2. Skäl till frånvaro

Kapitel 3. Relationen mellan hemmet och skolan

Kapitel 4. Riskfaktorer och hur vi minskar dem

Kapitel 5. Riskfaktorer utanför skolan

Kapitel 6. Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?

Kapitel 7. Hur skapas en tillgänglig skola?

Kapitel 8. Anpassningar av fysisk miljö är friskfaktorer

Kapitel 9. Att bygga en helhet: om organisation, struktur och kultur

Kapitel 10. Från hemmasittare till återvändare

Tack

Referenser

Bilagor
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789188149633
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
Ett lagarbete där all skolpersonal bidrar och där man inte ger upp hoppet om en elev. Det är kärnan i Kringlaskolans framgångsrika arbete med att öka elevernas skolnärvaro. Här berättar rektor Sirkka Persson om hur de lyckades få alla hemmasittare att klara skolan för att ta sig vidare till andra skolformer.

Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är i fokus. Men det finns också mycket konstruktivt att göra för att den som blivit hemmasittare ändå ska nå målen. Med en prestigelös inställning, en rad olika anpassningar och digitala verktyg är det fullt möjligt oavsett orsak. En av skolans elever, som uttalar sig i boken, blev en av Sveriges mest kända då hon strejkade utanför riksdagen.

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor.  Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling med förhoppningen att bidra till att fler elever får en tillgänglig skola.

Innehåll
Presentation

Inledning

Kapitel 1. Vem är hemmasittaren?

Kapitel 2. Skäl till frånvaro

Kapitel 3. Relationen mellan hemmet och skolan

Kapitel 4. Riskfaktorer och hur vi minskar dem

Kapitel 5. Riskfaktorer utanför skolan

Kapitel 6. Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?

Kapitel 7. Hur skapas en tillgänglig skola?

Kapitel 8. Anpassningar av fysisk miljö är friskfaktorer

Kapitel 9. Att bygga en helhet: om organisation, struktur och kultur

Kapitel 10. Från hemmasittare till återvändare

Tack

Referenser

Bilagor
Ett lagarbete där all skolpersonal bidrar och där man inte ger upp hoppet om en elev. Det är kärnan i Kringlaskolans framgångsrika arbete med att öka elevernas skolnärvaro. Här berättar rektor Sirkka Persson om hur de lyckades få alla hemmasittare att klara skolan för att ta sig vidare till andra skolformer.

Det hälsofrämjande och förebyggande arbetet är i fokus. Men det finns också mycket konstruktivt att göra för att den som blivit hemmasittare ändå ska nå målen. Med en prestigelös inställning, en rad olika anpassningar och digitala verktyg är det fullt möjligt oavsett orsak. En av skolans elever, som uttalar sig i boken, blev en av Sveriges mest kända då hon strejkade utanför riksdagen.

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor.  Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling med förhoppningen att bidra till att fler elever får en tillgänglig skola.

Innehåll
Presentation

Inledning

Kapitel 1. Vem är hemmasittaren?

Kapitel 2. Skäl till frånvaro

Kapitel 3. Relationen mellan hemmet och skolan

Kapitel 4. Riskfaktorer och hur vi minskar dem

Kapitel 5. Riskfaktorer utanför skolan

Kapitel 6. Hur kan vi få en elev att stanna i skolan?

Kapitel 7. Hur skapas en tillgänglig skola?

Kapitel 8. Anpassningar av fysisk miljö är friskfaktorer

Kapitel 9. Att bygga en helhet: om organisation, struktur och kultur

Kapitel 10. Från hemmasittare till återvändare

Tack

Referenser

Bilagor
Ny bok
315 kr331 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
315 kr331 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)