Farväl kultursidor; Björn Gustavsson; 2008

Farväl kultursidor

av Björn Gustavsson
«Jag vill belysa den oerhörda omvandling svenska kultursidor genomgått under det senaste kvartsseklet – och som förvandlat många av dem till närmast nöjessidor.

Det är en utveckling som tilltagit från och med 1990-talet och som möjligen kan tyckas oskyldig, men i själva verket är förloppet ödesdigert. Skvallerjournalistiken har vällt in över kultursidorna likt en tsunami. Förödelsen är lika utbredd som total. Ambitionerna vad gäller kulturbevakningen har sänkts drastiskt och materialet på sidorna har blivit allt ytligare, allt mer nyhetsinriktat.

Som bleka skuggor av vad de en gång varit, går de traditionella kultursidorna i graven, en efter en. Härigenom försvinner ett viktigt forum för den offentliga debatten. Vitala kultursidor är nämligen, precis som folkbiblioteken, av stor betydelse för en fungerande demokrati.»

Frilanskritikern Björn Gustavsson (f. 1956) granskar den svenska dagspressens kultursidor och tecknar en mörk bild av läget.

I en efterföljande arkivdel presenteras ett urval av hans recensioner och kulturartiklar inom olika genrer, publicerade under åren 1983—2008.

I ett appendix redovisar Björn Gustavsson en nygjord enkät med flertalet av den svenska dagspressens kulturchefer, som här besvarar en rad centrala frågeställningar.
«Jag vill belysa den oerhörda omvandling svenska kultursidor genomgått under det senaste kvartsseklet – och som förvandlat många av dem till närmast nöjessidor.

Det är en utveckling som tilltagit från och med 1990-talet och som möjligen kan tyckas oskyldig, men i själva verket är förloppet ödesdigert. Skvallerjournalistiken har vällt in över kultursidorna likt en tsunami. Förödelsen är lika utbredd som total. Ambitionerna vad gäller kulturbevakningen har sänkts drastiskt och materialet på sidorna har blivit allt ytligare, allt mer nyhetsinriktat.

Som bleka skuggor av vad de en gång varit, går de traditionella kultursidorna i graven, en efter en. Härigenom försvinner ett viktigt forum för den offentliga debatten. Vitala kultursidor är nämligen, precis som folkbiblioteken, av stor betydelse för en fungerande demokrati.»

Frilanskritikern Björn Gustavsson (f. 1956) granskar den svenska dagspressens kultursidor och tecknar en mörk bild av läget.

I en efterföljande arkivdel presenteras ett urval av hans recensioner och kulturartiklar inom olika genrer, publicerade under åren 1983—2008.

I ett appendix redovisar Björn Gustavsson en nygjord enkät med flertalet av den svenska dagspressens kulturchefer, som här besvarar en rad centrala frågeställningar.
Utgiven: 2008
ISBN: 9789186035396
Förlag: Recito
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 463 st
«Jag vill belysa den oerhörda omvandling svenska kultursidor genomgått under det senaste kvartsseklet – och som förvandlat många av dem till närmast nöjessidor.

Det är en utveckling som tilltagit från och med 1990-talet och som möjligen kan tyckas oskyldig, men i själva verket är förloppet ödesdigert. Skvallerjournalistiken har vällt in över kultursidorna likt en tsunami. Förödelsen är lika utbredd som total. Ambitionerna vad gäller kulturbevakningen har sänkts drastiskt och materialet på sidorna har blivit allt ytligare, allt mer nyhetsinriktat.

Som bleka skuggor av vad de en gång varit, går de traditionella kultursidorna i graven, en efter en. Härigenom försvinner ett viktigt forum för den offentliga debatten. Vitala kultursidor är nämligen, precis som folkbiblioteken, av stor betydelse för en fungerande demokrati.»

Frilanskritikern Björn Gustavsson (f. 1956) granskar den svenska dagspressens kultursidor och tecknar en mörk bild av läget.

I en efterföljande arkivdel presenteras ett urval av hans recensioner och kulturartiklar inom olika genrer, publicerade under åren 1983—2008.

I ett appendix redovisar Björn Gustavsson en nygjord enkät med flertalet av den svenska dagspressens kulturchefer, som här besvarar en rad centrala frågeställningar.
«Jag vill belysa den oerhörda omvandling svenska kultursidor genomgått under det senaste kvartsseklet – och som förvandlat många av dem till närmast nöjessidor.

Det är en utveckling som tilltagit från och med 1990-talet och som möjligen kan tyckas oskyldig, men i själva verket är förloppet ödesdigert. Skvallerjournalistiken har vällt in över kultursidorna likt en tsunami. Förödelsen är lika utbredd som total. Ambitionerna vad gäller kulturbevakningen har sänkts drastiskt och materialet på sidorna har blivit allt ytligare, allt mer nyhetsinriktat.

Som bleka skuggor av vad de en gång varit, går de traditionella kultursidorna i graven, en efter en. Härigenom försvinner ett viktigt forum för den offentliga debatten. Vitala kultursidor är nämligen, precis som folkbiblioteken, av stor betydelse för en fungerande demokrati.»

Frilanskritikern Björn Gustavsson (f. 1956) granskar den svenska dagspressens kultursidor och tecknar en mörk bild av läget.

I en efterföljande arkivdel presenteras ett urval av hans recensioner och kulturartiklar inom olika genrer, publicerade under åren 1983—2008.

I ett appendix redovisar Björn Gustavsson en nygjord enkät med flertalet av den svenska dagspressens kulturchefer, som här besvarar en rad centrala frågeställningar.
Begagnad bok (0 st)
Begagnad bok (0 st)