Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden; Sten Philipson; 2004
Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden; Sten Philipson; 2004

Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden Upplaga 1

av Sten Philipson

5.0 (1)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2004
  • ISBN: 9789144042725
  • Sidor: 206 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Det är väl belagt att företag som arbetar med etik och värderingar – som försöker utveckla sin kultur – är mer framgångsrika än de som inte gör det. Företag som försöker forma en fungerande företagsetik, kan kallas värdedrivna då verksamhet och inre organisation utgår från en fastställd värdegrund. Men det räcker inte med att fastställa grundläggande värderingar, det vill säga att klargöra vad som är rätt och fel. Man måste också ha system som möjliggör för anställda och företagsledning att i vardagen faktiskt tillämpa de etiska principerna. Ska etiken omsättas i praktiken, måste man göra den till en del i en kultur som vägleder alla anställda. Värdedrivna företag förutsätter också ett ledarskap som utgår från värden. Företag som vill bygga sin verksamhet och organisation på värden behöver ledare som hämtar sina styrverktyg från företagets värdegrund. Ett sådant ledarskap kan kallas värdebaserat. Denna bok handlar om hur man skapar värdedrivna företag, hur man formar en företagsetik, hur man får ledare och chefer att styra med värden. Den förklarar vad värdebaserat ledarskap och företagskultur är. Även etikens grunder och principer beskrivs utförligt. En stor del av boken ägnas åt hur man praktiskt arbetar med etik och värderingar, hur man kvalitetssäkrar insatserna, hur man utvärderar och följer upp arbetet med att forma en kreativ och hälsosam företagskultur.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden (2004)

I juni 2004 släpptes boken Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden skriven av Sten Philipson. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 206 sidor djupgående information om ledarskap. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden (Upplaga 1)

Harvard

Philipson, S. (2004). Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Philipson, Sten, Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2004).

APA

Philipson, S. (2004). Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Philipson S. Etik och företagskultur : att styra med hjälp av värden. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2004.

Köp boken

139 kr