Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel; Britta Liljegren; 2000
5+ säljare

Elever i svårigheter - Familjen och skolan i samspel Upplaga 2

av Britta Liljegren
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.

I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.

Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.

Andra upplagan
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.

I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.

Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.

Andra upplagan
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2000
ISBN: 9789144012919
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 254 st
2 upplagor
Upplaga 1 (1991)
från 95 kr
Upplaga 2 (2000)
från 119 kr
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.

I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.

Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.

Andra upplagan
Vad kan lärare och skolpsykologer göra för att förebygga att elever får problem i skolan?Hur kan de hjälpa de elever som redan befinner sig i stora svårigheter?Hur skapas ett konstruktivt samarbete mellan familj och skola?I denna bok presenteras en utvecklings- och problemlösningsmodell där både familje- och skolsituation betraktas som väsentliga för elevernas utveckling och välbefinnande. Modellen omfattar en teori om samspelet mellan vuxna och barn, samverkan inom skolans elevvård samt problemlösningsprinciper och samtalstekniker som kan användas i resursteamet, arbetslaget, klassen, och i mötet mellan föräldrar, lärare och elev. Synsätt och arbetsmetoder förtydligas med konkreta exempel, fallbeskrivningar och praktiska förslag. Modellen lämpar sig väl för professionell skolkonsultation.

I denna andra reviderade upplaga har tillägg och uppdateringar av text och terminologi gjorts med hänsyn till de förändringar som ägde rum i skolan under 1990-talet. Författaren diskuterar bl.a. den tilltagande medicinska diagnosticeringen av barn som har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Här ges också en utförlig genomgång av psykolog- och specialpedagogrollen med ett konsultativt förhållningssätt som grund för specialistmedverkan i skolan.

Boken är avsedd för lärare, specialpedagoger, skolledare, psykologer och annan skolpersonal som deltar i elev- och personalutvecklingsarbete. Den är också lämplig i högskoleutbildning i t.ex. specialpedagogik och psykologi.

Andra upplagan
Begagnad bok
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
119 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar