Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid saknas. Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.
I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre "berättelser" (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.
Detta är en klargörande bok - inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker