Didaktik för lärare : En bok om lärares yrke i teori och praktik; Gerd Arfwedson, Gerhard Arfwedson; 2002
5+ säljare

Didaktik för lärare : En bok om lärares yrke i teori och praktik Upplaga 2

av Gerd Arfwedson, Gerhard Arfwedson
Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid saknas. Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.

I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre "berättelser" (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.

Detta är en klargörande bok - inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid saknas. Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.

I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre "berättelser" (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.

Detta är en klargörande bok - inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789176565186
Förlag: Stockholms Universitets förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 293 st
Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid saknas. Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.

I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre "berättelser" (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.

Detta är en klargörande bok - inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Denna bok behandlar den breda didaktiska problematik, som på olika sätt påverkar lärares arbete i deras yrkesvardag. De didaktiska problemen beskrivs som historiskt formade, komplexa och kontextbundna, vilket bl.a. innebär att författarna inte tror på patentlösningar. Skolans problematik är mångsidig och motsägelsefull, och dagligen utförs i våra skolor ett enormt och framgångsrikt arbete i en verklighet där allmängiltiga problemlösningar nästan alltid saknas. Undervisningens teorier, ideologier och innehåll diskuteras i boken, i ett internationellt perspektiv och i ljuset av den praktiska undervisningens villkor.

I denna nya, uppdaterade och omarbetade upplaga har den kognitiva forskningen kring lärande fått en framträdande plats. Socialkonstruktivistiska och postmodernistiska perspektiv har också lyfts fram. Vidare ingår trettiotre "berättelser" (tänkta som utgångspunkter för didaktiska diskussioner i lärarutbildning, fortbildning, lärarlag mm) och ett utförligt sakordsregister.

Detta är en klargörande bok - inte bara för lärare och blivande lärare, utan också för skolpolitiker och skoladministratörer. Även föräldrar och andra med intresse för undervisning kan här hitta spännande infallsvinklar på skola och undervisning.
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar