Det tänkande klassrummet; Ann S. Pihlgren; 2013
Det tänkande klassrummet; Ann S. Pihlgren; 2013

Det tänkande klassrummet Upplaga 1

av Ann S. Pihlgren

4.4 (5)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789147105441
  • Sidor: 280 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Hur gör ämnesläraren för att undervisa och planera för tänkande och kreativitet? Hur kan elever lära sig gott tänkande i klassrummet, och hur kan systematiskt tänkande användas för att utveckla lärandet? Kritiskt värderande och kreativt tänkande räknas till de viktigaste framtidskompetenserna och framhålls i läroplanen som förmågor som eleverna bör tillägna sig i samtliga ämnen. Boken visar hur arbetet i ”det tänkande klassrummet” kan byggas upp för att det ska resultera i det främsta lärandet. Begrepp som intelligens, tänkande, kreativitet och lärande belyses genom aktuell forskning och relateras till den läroplansbundna verksamheten i klassrummet. Lärarens planering och uppföljning, arbetsformer, gynnsamt lärklimat genom dialog, rutiner och stödjande miljö behandlas, såväl på ett teoretiskt plan och genom forskningsresultat som med praxisnära och åskådliggörande exempel från olika ämnen och klassrum på högstadiet och gymnasiet. Boken vänder sig främst till ämneslärare och lärarstuderande med inriktning mot högstadiet och gymnasiet men den kan också vara av intresse för lärararbetslag, lärare på andra stadier, skolledare, föräldrar och andra som intresserar sig för undervisningens kärna. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor, tips för fortsatt fördjupning och förklaringar till de av kapitlets begrepp som läraren kan dra nytta av att ha i sin professionella verktygslåda. Sagt om boken ”I detta arbete vill Ann S. Pihlgren, forskare i pedagogik och skolutvecklare med stor erfarenhet av skolans värld, verka för att skolan stimulerar och utvecklar sättet att tänka hos eleverna, så att lärandet blir så bra som möjligt. […] Det är många och stora ämnesområden som boken behandlar, till exempel grunderna för intelligens och kreativitet, samspelet mellan lärande och tänkande, betydelsen av sociala processer, lärarens roll och klassrumsmiljön, betydelsen av lärande dialog samt de viktiga lärande momenten i bedömning och återkoppling. Vart och ett av de tolv kapitlen avslutas med nya begrepp som är användbara för lärarna.” BTJ häfte 13122019 Lektör Anders Weidung Om författaren Ann S. Pihlgren är fil.dr i pedagogik och arbetar för närvarande som forskare, lärarutbildare och skolutvecklare bland annat vid Stockholms universitet, i ett antal av Sveriges kommuner och utomlands. Hennes huvudintressen är tankeutveckling, samspel, elevinflytande och vilka didaktiska konsekvenser det får. Hon har tidigare arbetat som lärare, skolledare, förvaltningsledare, skolpolitiker och kvalitetsutvecklare inom svensk skola och är författare till flera böcker i pedagogik och didaktik.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Det tänkande klassrummet (2013)

I augusti 2013 släpptes boken Det tänkande klassrummet skriven av Ann S. Pihlgren. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 280 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Det tänkande klassrummet på Studentapan och spara uppåt 46% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Det tänkande klassrummet (Upplaga 1)

Harvard

Pihlgren, A. S. (2013). Det tänkande klassrummet. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Pihlgren, Ann S., Det tänkande klassrummet, 1 uppl. (Liber, 2013).

APA

Pihlgren, A. S. (2013). Det tänkande klassrummet (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Pihlgren AS. Det tänkande klassrummet. 1:a uppl. Liber; 2013.

Köp boken

215 kr
397 kr