Det meningsfulla klassrummet; Maria Wiman; 2023
endast ny

Det meningsfulla klassrummet Upplaga 1

av Maria Wiman
 

I en värld där allt ska mätas och i en tid när vi alla upplever oro inför framtiden är det kanske viktigare än någonsin att skolan ska kännas begriplig, hanterbar och meningsfull. Men hur kan detta åstadkommas?

Att göra skolan meningsfull

Det här är en bok om hur lärare kan arbeta med undervisning och reflektion för att eleverna ska förstå och uppleva att de inte bara lär för framtiden utan att det som de lär sig idag kan de också ha nytta av och använda nu direkt. Det är en klassrums- och undervisningsnära bok som är full av både hopp och praktiska exempel.

... genom att skapa engagemang i klassrummet.

Maria Wiman delar i boken med sig av sina erfarenheter från klassrummet och vad som skapar engagemang hos eleverna. Här beskrivs hur hon tar vara på elev­ernas dunkande hjärtan, rusande vrede eller vilda lycka genom att de får delta i projekt kopplade till samhällsfrågor t ex.

Och hur lärarna ska orka

Boken avslutas med ett kapitel om hur lärare ska kunna hålla ihop trots en stund­tals ganska rejäl motvind. Det handlar om etisk stress, lärares rättigheter och vikten av att be om hjälp.

Betyg 4 Mycket bra

"Boken entusiasmerar i en tuff verklighet och det komplexa upplevs lättare att agera på." Btj-häftet nr 4, 2024

Om författaren

Maria Wiman är lärare i svenska och SO men också krönikör och skoldebattör. 2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare. Har även prisats som Årets pedagog.

 

 

 

Innehåll

1. DAGSLÄGET

Hur mår våra elever?

Skolans roll

Skolan som social arena

Pojkars lärande

Hemmasittare

Elevhälsan

 

2. KÄNSLA AV SAMMANHANG

KASAM

Mindset

Grit

Ett dynamiskt mindset och grit i klassrummet

Självbild och förväntanseffekter

Skolans förhållningssätt

Självkontroll

Så hur i hela friden ska vi göra?

Att reflektera över det egna lärandet

Att skapa struktur

Lektioner utan rätt och fel

Feedback

 

3. KÄNSLOR OCH MOTIVATION

Känslans revansch

Den gamla hjärnan

Den unga hjärnan

Känslor och undervisning

Vad gör dig riktigt arg?

Ta känslan till handling

När sorgen blev till chips

En passiv robot?

Motivationens kraft

Konsten att väcka motivation

Elevdelaktighet och skolans demokratiska uppdrag

Variation, flexibilitet och genuin nyfikenhet

Att motivera med piska eller morot?

 

4. VÄRDESKAPANDE LÄRANDE

Tänk stort. Tänk väldigt stort

Vadå värdeskapande?

Vad säger forskningen?

Save the sharks

Meningsfullhet

Medkänsla

Café Snabel

Samarbete

Hållbar utveckling på schemat

Jeans for Africa

Bedömning

Tänk kreativt

Värdeskapande projekt steg för steg

 

5. DET RELATIONELLA LEDARSKAPET

Ledarskap

Varför jobba relationellt?

Historien om två gossar och två flaskor diskmedel

Auktoritet eller auktoritär?

Förebyggande åtgärder

Regler

Förbudet mot att skojbråka min favoritregel

Det trygga klassrummet

Men elever som inte vill då?

Elever som utmanar

Men ibland måste man väl ändå få sätta ner foten?

Så hur gör man då?

 

6. KONSTEN ATT ORKA

En vanlig dag

Såhär kan vi ju inte ha det aktuell situation

KASAM för lärare

Vad är stress?

Etisk stress

Så hur gör man då?

Våga be om hjälp

Rast och paus

Återhämtning och sömn

Dags att ta saken i egna händer

 

AVSLUTNING DAGS ATT ÖPPNA LOCKET

REFERENSER

 

 

 

 

 

 
 

I en värld där allt ska mätas och i en tid när vi alla upplever oro inför framtiden är det kanske viktigare än någonsin att skolan ska kännas begriplig, hanterbar och meningsfull. Men hur kan detta åstadkommas?

Att göra skolan meningsfull

Det här är en bok om hur lärare kan arbeta med undervisning och reflektion för att eleverna ska förstå och uppleva att de inte bara lär för framtiden utan att det som de lär sig idag kan de också ha nytta av och använda nu direkt. Det är en klassrums- och undervisningsnära bok som är full av både hopp och praktiska exempel.

... genom att skapa engagemang i klassrummet.

Maria Wiman delar i boken med sig av sina erfarenheter från klassrummet och vad som skapar engagemang hos eleverna. Här beskrivs hur hon tar vara på elev­ernas dunkande hjärtan, rusande vrede eller vilda lycka genom att de får delta i projekt kopplade till samhällsfrågor t ex.

Och hur lärarna ska orka

Boken avslutas med ett kapitel om hur lärare ska kunna hålla ihop trots en stund­tals ganska rejäl motvind. Det handlar om etisk stress, lärares rättigheter och vikten av att be om hjälp.

Betyg 4 Mycket bra

"Boken entusiasmerar i en tuff verklighet och det komplexa upplevs lättare att agera på." Btj-häftet nr 4, 2024

Om författaren

Maria Wiman är lärare i svenska och SO men också krönikör och skoldebattör. 2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare. Har även prisats som Årets pedagog.

 

 

 

Innehåll

1. DAGSLÄGET

Hur mår våra elever?

Skolans roll

Skolan som social arena

Pojkars lärande

Hemmasittare

Elevhälsan

 

2. KÄNSLA AV SAMMANHANG

KASAM

Mindset

Grit

Ett dynamiskt mindset och grit i klassrummet

Självbild och förväntanseffekter

Skolans förhållningssätt

Självkontroll

Så hur i hela friden ska vi göra?

Att reflektera över det egna lärandet

Att skapa struktur

Lektioner utan rätt och fel

Feedback

 

3. KÄNSLOR OCH MOTIVATION

Känslans revansch

Den gamla hjärnan

Den unga hjärnan

Känslor och undervisning

Vad gör dig riktigt arg?

Ta känslan till handling

När sorgen blev till chips

En passiv robot?

Motivationens kraft

Konsten att väcka motivation

Elevdelaktighet och skolans demokratiska uppdrag

Variation, flexibilitet och genuin nyfikenhet

Att motivera med piska eller morot?

 

4. VÄRDESKAPANDE LÄRANDE

Tänk stort. Tänk väldigt stort

Vadå värdeskapande?

Vad säger forskningen?

Save the sharks

Meningsfullhet

Medkänsla

Café Snabel

Samarbete

Hållbar utveckling på schemat

Jeans for Africa

Bedömning

Tänk kreativt

Värdeskapande projekt steg för steg

 

5. DET RELATIONELLA LEDARSKAPET

Ledarskap

Varför jobba relationellt?

Historien om två gossar och två flaskor diskmedel

Auktoritet eller auktoritär?

Förebyggande åtgärder

Regler

Förbudet mot att skojbråka min favoritregel

Det trygga klassrummet

Men elever som inte vill då?

Elever som utmanar

Men ibland måste man väl ändå få sätta ner foten?

Så hur gör man då?

 

6. KONSTEN ATT ORKA

En vanlig dag

Såhär kan vi ju inte ha det aktuell situation

KASAM för lärare

Vad är stress?

Etisk stress

Så hur gör man då?

Våga be om hjälp

Rast och paus

Återhämtning och sömn

Dags att ta saken i egna händer

 

AVSLUTNING DAGS ATT ÖPPNA LOCKET

REFERENSER

 

 

 

 

 

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2023
ISBN: 9789188149893
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
 

I en värld där allt ska mätas och i en tid när vi alla upplever oro inför framtiden är det kanske viktigare än någonsin att skolan ska kännas begriplig, hanterbar och meningsfull. Men hur kan detta åstadkommas?

Att göra skolan meningsfull

Det här är en bok om hur lärare kan arbeta med undervisning och reflektion för att eleverna ska förstå och uppleva att de inte bara lär för framtiden utan att det som de lär sig idag kan de också ha nytta av och använda nu direkt. Det är en klassrums- och undervisningsnära bok som är full av både hopp och praktiska exempel.

... genom att skapa engagemang i klassrummet.

Maria Wiman delar i boken med sig av sina erfarenheter från klassrummet och vad som skapar engagemang hos eleverna. Här beskrivs hur hon tar vara på elev­ernas dunkande hjärtan, rusande vrede eller vilda lycka genom att de får delta i projekt kopplade till samhällsfrågor t ex.

Och hur lärarna ska orka

Boken avslutas med ett kapitel om hur lärare ska kunna hålla ihop trots en stund­tals ganska rejäl motvind. Det handlar om etisk stress, lärares rättigheter och vikten av att be om hjälp.

Betyg 4 Mycket bra

"Boken entusiasmerar i en tuff verklighet och det komplexa upplevs lättare att agera på." Btj-häftet nr 4, 2024

Om författaren

Maria Wiman är lärare i svenska och SO men också krönikör och skoldebattör. 2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare. Har även prisats som Årets pedagog.

 

 

 

Innehåll

1. DAGSLÄGET

Hur mår våra elever?

Skolans roll

Skolan som social arena

Pojkars lärande

Hemmasittare

Elevhälsan

 

2. KÄNSLA AV SAMMANHANG

KASAM

Mindset

Grit

Ett dynamiskt mindset och grit i klassrummet

Självbild och förväntanseffekter

Skolans förhållningssätt

Självkontroll

Så hur i hela friden ska vi göra?

Att reflektera över det egna lärandet

Att skapa struktur

Lektioner utan rätt och fel

Feedback

 

3. KÄNSLOR OCH MOTIVATION

Känslans revansch

Den gamla hjärnan

Den unga hjärnan

Känslor och undervisning

Vad gör dig riktigt arg?

Ta känslan till handling

När sorgen blev till chips

En passiv robot?

Motivationens kraft

Konsten att väcka motivation

Elevdelaktighet och skolans demokratiska uppdrag

Variation, flexibilitet och genuin nyfikenhet

Att motivera med piska eller morot?

 

4. VÄRDESKAPANDE LÄRANDE

Tänk stort. Tänk väldigt stort

Vadå värdeskapande?

Vad säger forskningen?

Save the sharks

Meningsfullhet

Medkänsla

Café Snabel

Samarbete

Hållbar utveckling på schemat

Jeans for Africa

Bedömning

Tänk kreativt

Värdeskapande projekt steg för steg

 

5. DET RELATIONELLA LEDARSKAPET

Ledarskap

Varför jobba relationellt?

Historien om två gossar och två flaskor diskmedel

Auktoritet eller auktoritär?

Förebyggande åtgärder

Regler

Förbudet mot att skojbråka min favoritregel

Det trygga klassrummet

Men elever som inte vill då?

Elever som utmanar

Men ibland måste man väl ändå få sätta ner foten?

Så hur gör man då?

 

6. KONSTEN ATT ORKA

En vanlig dag

Såhär kan vi ju inte ha det aktuell situation

KASAM för lärare

Vad är stress?

Etisk stress

Så hur gör man då?

Våga be om hjälp

Rast och paus

Återhämtning och sömn

Dags att ta saken i egna händer

 

AVSLUTNING DAGS ATT ÖPPNA LOCKET

REFERENSER

 

 

 

 

 

 
 

I en värld där allt ska mätas och i en tid när vi alla upplever oro inför framtiden är det kanske viktigare än någonsin att skolan ska kännas begriplig, hanterbar och meningsfull. Men hur kan detta åstadkommas?

Att göra skolan meningsfull

Det här är en bok om hur lärare kan arbeta med undervisning och reflektion för att eleverna ska förstå och uppleva att de inte bara lär för framtiden utan att det som de lär sig idag kan de också ha nytta av och använda nu direkt. Det är en klassrums- och undervisningsnära bok som är full av både hopp och praktiska exempel.

... genom att skapa engagemang i klassrummet.

Maria Wiman delar i boken med sig av sina erfarenheter från klassrummet och vad som skapar engagemang hos eleverna. Här beskrivs hur hon tar vara på elev­ernas dunkande hjärtan, rusande vrede eller vilda lycka genom att de får delta i projekt kopplade till samhällsfrågor t ex.

Och hur lärarna ska orka

Boken avslutas med ett kapitel om hur lärare ska kunna hålla ihop trots en stund­tals ganska rejäl motvind. Det handlar om etisk stress, lärares rättigheter och vikten av att be om hjälp.

Betyg 4 Mycket bra

"Boken entusiasmerar i en tuff verklighet och det komplexa upplevs lättare att agera på." Btj-häftet nr 4, 2024

Om författaren

Maria Wiman är lärare i svenska och SO men också krönikör och skoldebattör. 2019 utsågs hon till Sveriges bästa lärare. Har även prisats som Årets pedagog.

 

 

 

Innehåll

1. DAGSLÄGET

Hur mår våra elever?

Skolans roll

Skolan som social arena

Pojkars lärande

Hemmasittare

Elevhälsan

 

2. KÄNSLA AV SAMMANHANG

KASAM

Mindset

Grit

Ett dynamiskt mindset och grit i klassrummet

Självbild och förväntanseffekter

Skolans förhållningssätt

Självkontroll

Så hur i hela friden ska vi göra?

Att reflektera över det egna lärandet

Att skapa struktur

Lektioner utan rätt och fel

Feedback

 

3. KÄNSLOR OCH MOTIVATION

Känslans revansch

Den gamla hjärnan

Den unga hjärnan

Känslor och undervisning

Vad gör dig riktigt arg?

Ta känslan till handling

När sorgen blev till chips

En passiv robot?

Motivationens kraft

Konsten att väcka motivation

Elevdelaktighet och skolans demokratiska uppdrag

Variation, flexibilitet och genuin nyfikenhet

Att motivera med piska eller morot?

 

4. VÄRDESKAPANDE LÄRANDE

Tänk stort. Tänk väldigt stort

Vadå värdeskapande?

Vad säger forskningen?

Save the sharks

Meningsfullhet

Medkänsla

Café Snabel

Samarbete

Hållbar utveckling på schemat

Jeans for Africa

Bedömning

Tänk kreativt

Värdeskapande projekt steg för steg

 

5. DET RELATIONELLA LEDARSKAPET

Ledarskap

Varför jobba relationellt?

Historien om två gossar och två flaskor diskmedel

Auktoritet eller auktoritär?

Förebyggande åtgärder

Regler

Förbudet mot att skojbråka min favoritregel

Det trygga klassrummet

Men elever som inte vill då?

Elever som utmanar

Men ibland måste man väl ändå få sätta ner foten?

Så hur gör man då?

 

6. KONSTEN ATT ORKA

En vanlig dag

Såhär kan vi ju inte ha det aktuell situation

KASAM för lärare

Vad är stress?

Etisk stress

Så hur gör man då?

Våga be om hjälp

Rast och paus

Återhämtning och sömn

Dags att ta saken i egna händer

 

AVSLUTNING DAGS ATT ÖPPNA LOCKET

REFERENSER

 

 

 

 

 

 
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
289 kr304 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)