Design för lärande; Anna-Lena Rostvall, Staffan Selander; 2008
Design för lärande; Anna-Lena Rostvall, Staffan Selander; 2008

Design för lärande Upplaga 1

av Anna-Lena Rostvall, Staffan Selander

5.0 (1)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2008
  • ISBN: 9789172275515
  • Sidor: 269 st
  • Förlag: Norstedts Akademiska Förlag
  • Format: Inbunden
  • Språk: Svenska

Om boken

Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >> Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag. Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov,  flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat. När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Design för lärande (2008)

I februari 2008 släpptes boken Design för lärande skriven av Anna-Lena Rostvall, Staffan Selander. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 269 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Norstedts Akademiska Förlag.

Köp boken Design för lärande på Studentapan och spara pengar.

Finns i 2 upplagor

Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Design för lärande (Upplaga 1)

Harvard

Rostvall, A.-L. & Selander, S. (2008). Design för lärande. 1:a uppl. Norstedts Akademiska Förlag.

Oxford

Rostvall, Anna-Lena & Selander, Staffan, Design för lärande, 1 uppl. (Norstedts Akademiska Förlag, 2008).

APA

Rostvall, A.-L., & Selander, S. (2008). Design för lärande (1:a uppl.). Norstedts Akademiska Förlag.

Vancouver

Rostvall AL, Selander S. Design för lärande. 1:a uppl. Norstedts Akademiska Förlag; 2008.

Alla upplagor

Köp boken

119 kr